מכון הלכה ברורה ובירור הלכה
מערכי שיעור לרמי"ם
מספר העצים בחבילה הפסולה לסיכוך סוכה דף יג, א (ללא ציון) תוכן העניינים מבוא הסוגיה א. הבעיה שהעסיקה את הראשונים ב. פתרון הראשונים לבעיה זו 1. הסוברים שהבבלי והירושלמי חולקים 2. הסוברים שאין מחלוקת בין הבבלי לירושלמי 3. מחלוקת הרמב"ם והראב"ד ג. הנפקא מינה להלכה בין השיטות ד. פסק הטור והשלחן ערוך נספחים: 1. שאלות לתלמיד 2. נספח טבלאות מבוא הסוגיה בסוגייתנו מובא שרב חסדא אומר שמספר העצים באגודה, הפסולה לסכך, הוא שלשה. הוא לומד דין זה מאגודת אזוב, שצריך לפחות שלשה קלחים לאגודת אזוב לשם הזאת אפר פרה אדומה, ומכאן שגם גדר אגודה לענין סיכוך הוא לפחות בשלשה עצים. לעומת זאת בירושלמי מובא שמספר העצים בחבילה הוא לפחות עשרים וחמשה. הראשונים דנים ביחס שבין הבבלי לבין הירושלמי, ובהבנת דבריהם. א. הבעיה שהעסיקה את הראשונים המסקנה הברורה העולה מסוגייתנו היא שחבילה בעלת שלושה עצים - אסורה בסיכוך. לעומת זאת הירושלמי (כאן א, ו) מביא את דברי רבי חייא רבה הסובר שאין חבילה פחותה מעשרים וחמשה. השאלה היא האם הירושלמי והבבלי מדברים על אותו ענין, ואז בהכרח שיש ביניהם מחלוקת, או שהבבלי מדבר על עניין אחד ובירושלמי מדובר על עניין אחר. ב. פתרון הראשונים לבעיה זו 1. הסוברים שהבבלי והירושלמי חולקים הראב"ד 2. הסוברים שאין מחלוקת בין הבבלי לירושלמי שיטת בעל העיטור והמאירי בעל העיטור שיטת רבינו מנוח רבינו מנוח שיטת הרא"ש והריטב"א בדרך אחרת מסבירים הרא"ש (סי' כד–כה) והריטב"א (בתרוץ השני), שהירושלמי מדבר על ענפים שמתפצלים מבד אחד, כאפקותא דדקלא ודוקרני דקני, וכיון שאגד בידי שמים אינו אגד – אינם פסולים עד שיהיו שנים או שלשה ענפים נפרדים. גם רב חסדא בבבלי סובר שיש עשרים וחמשה זרדים בחבילה, אלא שדורש שיהיו לפחות משלשה ענפים שונים (לשיטת הרא"ש (סי' כה) יש לפסוק כרבנן, ששנים הרי הם אגודה, ולכן מסקנתו ששני ענפים נפרדים הם חבילה). לשיטה זו יוצא שהירושלמי מגדיר את גודל החבילה, ואילו הבבלי מגדיר את המבנה הפנימי שלה. 3. מחלוקת הרמב"ם והראב"ד הרמב"ם כפי שנתבאר לעיל, הראב"ד סובר שקיימת מחלוקת בין הבבלי לירושלמי, ולכן מקשה על הרמב"ם מדוע פסק כירושלמי, בעוד שלדעתו יש לפסוק כבבבלי. הסברי הרמב"ם המגיד משנה הלחם משנה אולם הוא מתרץ שאין ראיה מדברי הגמרא, וניתן לבאר אותה בשני דרכים: ג. הנפקא מינה להלכה בין השיטות לשיטת הראב"ד והרא"ה לשיטת הרמב"ם לשיטת בעל העיטור והמאירי לשיטת הרא"ש והריטב"א ד. פסק הטור והשלחן ערוך הטור בפשטות הטור פוסק כשיטת אביו הרא"ש, וכן כותב הבית יוסף (אך הדרכי משה מבאר באופן אחר, עיי"ש). מלבד זאת כותב הבית יוסף שדברי הרמב"ם סתומים ואין בהם הכרע, כלומר שלא ברור אם הרמב"ם סובר כשיטת הרא"ש וסיעתו שאין מחלוקת בין הבבלי לירושלמי, או שהם חולקים והוא פוסק כירושלמי. למעשה גם השלחן ערוך (תרכט, טו) פוסק כדעת הרא"ש, וכפי שהסבירו הטור. נספחים 1. שאלות לתלמיד 2. נספח טבלאות א דברי הירושלמי והבבלי מספר עצים בחבילה אפשרויות הסבר בבלי 3 באותו ענין של הירושלמי ויש מחלוקת בענין אחר מהירושלמי ואין מחלוקת ירושלמי 25 באותו ענין של הירושלמי ויש מחלוקת בענין אחר מהירושלמי ואין מחלוקת ב השיטות השונות והנפק"מ להלכה שיטה הסבר הבבלי והירושלמי פסיקת ההלכה ראב"ד ורא"ה חולקים כבבלי: חבילה של 3 קנים - פסולה רמב"ם חולקים (ישנם הסברים נוספים) כירושלמי: חבילה של 25 קנים - פסולה (ישנם הסברים נוספים) העיטור והמאירי אינם חולקים כשניהם: קנים עבים - 3 רא"ש וריטב"א אינם חולקים כשניהם: שנים או שלושה ענפים נפרדים, שמתפצלים ל-25 ענפים פסק הטור והשו"ע אינם חולקים כרא"ש
Halacha Brura and Berur Halacha Institute
על פי "בירור הלכה"
קנים דקים - 25
פרטים נוספים
בטל' 026521259
פקס 026537516
ראשי |
מידע |
השיטה |
פרסומים |
דוגמא |
תרומות |
הסכמות |
גלרית תמונות |
מערכי שיעור לרמי"ם
ספריה וירטואלית |
הלכות פסח |
הלכות חנוכה |
מפתח לרמב"ם |
נושאי הבירורים |
פרשת השבוע
מצגות |
מפתח לאגדות |
מאגרי מידע |
דף יומי |
תקוני טעויות דפוס |
כתוב אלינו
HOME |
ABOUT HALACHA BRURA |
THE TECHNIQUE |
EXAMPLE |
RARE BOOK SERVICE
PUBLICATIONS |
DONATIONS |
ENDORSEMENTS (HASKAMOT) |
WEEKLY PARSHA |
CONTACT US