מכון הלכה ברורה ובירור הלכה
מערכי שיעור לרמי"ם
סוכה הגבוהה מעשרים אמה סוכה דף ב, א ציון א
Halacha Brura and Berur Halacha Institute
על פי "בירור הלכה"
תוכן העניינים
מבוא הסוגיה
א. הבעיה שהעסיקה את הראשונים
ב. שיטות הראשונים
1. הפוסקים כשיטת רבא
א. ראיותיהם
ב. דחיית הראיות
2. הפוסקים כשיטת רבה
א. ראיותיהם
ב. דחיות הראיות
3. שיטת הרמב"ם
ג. הנפקא מינות להלכה
ד. פסק ההלכה
נספחים:
מבוא הסוגיה במשנה הובאה מחלוקת בין חכמים לרבי יהודה בדינה של סוכה הגבוהה מעשרים אמה. בגמרא מובאת מחלוקת נוספת של אמוראים בהסבר טעמם של חכמים הפוסלים סוכה זו. בהמשך הסוגיה (ב, ב) הגמרא מציינת שישנן נפק"מ להלכה מהטעמים השונים בדעת חכמים. שלוש דעות הובאו בטעם הפסול של סוכה גבוהה מעשרים אמה: א. דעת רבה: העין אינה שולטת (=מרגישה) בסכך הגבוה מעשרים אמה. העולה מדבריו: סוכה שהדפנות מגיעות עד לסכך – הסוכה כשרה, אף שגבוהה מעשרים אמה, שהרי העין "עוקבת" אחר הדפנות ומרגישה בסכך. ב. דעת רבי זירא: הצל בסוכה גבוהה מעשרים אמה נוצר מהדפנות ולא מהסכך. העולה מדבריו: סוכה הרחבה מד' על ד' אמות – כשרה, אף שגבוהה מעשרים אמה, שהרי ודאי שמגיע צל מהסכך. ג. דעת רבא: סוכה גבוהה מעשרים אמה זקוקה למחיצות מחומר חזק, ונראית כדירת קבע ולא כדירת ארעי. העולה מדבריו: לא ניתן להכשיר סוכה גבוהה מעשרים אמה בשום מצב, בין אם היא גדולה (בניגוד לר' זירא) ובין כשדפנותיה מגיעות לסכך (בניגוד לרבה). בהמשך הגמרא (ב, ב) מובא שאף תלמידי רב נחלקו במחלוקת זו: רבי יאשיה בשם רב סובר כרבה, ולכן מכשיר סוכה גבוהה שדפנותיה מגיעות לסכך, ורב הונא בשם רב סוכה כרבי זירא, ולכן מכשיר סוכה גבוהה הרחבה מד' על ד' אמות. הראשונים נחלקו כיצד יש לפסוק להלכה מחלוקת זו. א. הבעיה שהעסיקה את הראשונים במחלוקת חכמים ורבי יהודה כל הראשונים פוסקים כחכמים שהסוכה פסולה, כיון זו היא דעת רוב האמוראים (עיין בבעל המאור בתחילת המסכת, תוספות יא, א ד"ה מותר, וביאור הגר"א סי' תרלג, א). כמו כן הגמרא (ג, ב) נוקטת בפשטות שסוכה כזו פסולה (דמשק אליעזר על ביאור הגר"א, שם). אולם הראשונים נחלקו כמי יש לפסוק במחלוקת האמוראים בטעם הפסול של חכמים (כמבואר במבוא הסוגיה), האם הלכה כרבה או כרבא. מחלוקת זו נובעת מכללי פסיקה וגם מביאור שונה בסוגיות הגמרא. ב. שיטות הראשונים 1. הפוסקים כשיטת רבא רבים מהפוסקים סוברים שהלכה כדעת רבא, שסוכה הגבוהה מעשרים אמה פסולה, משום שסוכה צריכה להיות דירת ארעי. לפי זה אין שום מצב בו ניתן להכשיר סוכה כזו, ואף שהיא גדולה מד' על ד' אמות, או שדפנותיה מגיעות לסכך – פסולה. כך כותבים רי"ץ גיאת (תחילת הל' סוכה, עפ"י פירוש יצחק ירנן), הרי"ף (א, א בדפיו), בעל המאור (שם), הרמב"ן, הרא"ש, הריטב"א, הר"ן וראשונים נוספים. א. ראיותיהם
ב. דחיית הראיות הר"ן (שם) דוחה את דברי הראב"ד, ולשיטתו הכלל שאין הלכה כתלמיד במקום רבו נאמר דוקא שחולק בחיי רבו, אבל כשחולק לאחר מותו הלכה כדברי התלמיד. כפי הנראה היתה לר"ן ראיה מהסוגיה שרבא חלק על רבה לאחר מותו, או שהוא דייק זאת מכך שדברי רבא אינם נאמרים יחד עם רבה אלא כדעה עצמאית.2. הפוסקים כשיטת רבה רבינו חננאל (כאן) ובעל העיטור (הל' סוכה דף עט) כותבים שיש לפסוק כרבה, שטעם הפסול של סוכה גבוהה מכ' אמה הוא משום שאין העין שולטת בסכך, ולדבריהם סוכה שהדפנות מגיעות לסכך כשרה אף שהיא גבוהה מכ' אמה.א. ראיותיהם
ב. דחיות הראיות
לפי זה אין לפרש שרבה דקדק בשמועותיו של רב יותר מאמוראים אחרים אלא שכך נהג במחלוקות שבין רב לשמואל (ר"ן דף א, א בדפי הרי"ף, ד"ה ולר' זירא). כלל זה קיים גם במחלוקת של יחיד כנגד רבים, ולכך הלכה כרבא אף אם נאמר שרבי יאשיה ורבה נחשבים כרבים מול רבא (עיין יד מלאכי כלל קסט). 3. שיטת הרמב"ם הרמב"ם (הל' סוכה ד, א) כותב שסוכה הגבוהה מכ' אמה – פסולה, ואינו מציין שום מקרה שסוכה כזו כשרה. הבית יוסף (סי' תרלג) מדייק מסתימת לשונו משמע שפסולה גם כשהיא רחבה ד' אמות על ד' אמות, ואף שדפנותיה מגיעות לסכך, ומכאן שפוסק להלכה כרבא.כך גם נראה מפירוש הרמב"ם למשנה, שמפרש את המשנה לפי טעמו של רבא ולא כרבה. ניתן להסביר שהרמב"ם פוסק כרבא משום שהוא "בתראה", אף שהיה תלמידו של רבה, שכן "הלכה כבתראי" אף כשתלמיד חולק על רבו. כיוצא בזה כותבים המגיד משנה (הל' לולב ז, יא) והרדב"ז (הל' נדרים ח, ו) בסוגיה אחרת ששיטת הרמב"ם לפסוק כרבא שהוא "בתראה" אף במקום שחולק על רבה שהיה רבו (בעניין זה עיין בכסף משנה בהל' נדרים שם, ובמגיד משנה הל' נזקי ממון ג, א שהסתפקו בכך). ניתן גם להבין שהרמב"ם פוסק כרבא, משום שהגמרא סותמת כמותו בכמה סוגיות, כמבואר לעיל. ג. הנפקא מינות להלכה כמובא לעיל לדעת רבא שטעם פסול סוכה גבוהה הוא משום דירת ארעי אין שום מצב בו ניתן להתיר סוכה גבוהה מכ' אמה. אולם לפוסקים כשיטת רבה, שטעם הפסול הוא משום שאין העין שולטת כשהסכך גבוה כל כך, כאשר הדפנות מגיעות לסכך – הסוכה כשרה, כדברי רבי יאשיה בשם רב (ב, ב). ד. פסק ההלכה השלחן ערוך (תרלג, א) כותב: "סוכה שהיא גבוהה למעלה מכ' אמה – פסולה, בין שהיא גדולה בין שהיא קטנה, בין שמחיצות מגיעות לסכך, בין שאינן מגיעות לסכך".מדבריו מבואר שפוסק כרבא, ולכן בכל המצבים הסוכה פסולה, וכן כותבים באר הגולה (סק"ב) ובביאור הגר"א (סק"ב). נספחים 1. שאלות לתלמיד 2. נספח טבלאות א טעם הפסול של סוכה הגבוהה מכ' אמה
ב הנפק"מ בין הדעות
ג שיטות הראשונים ופסק ההלכה
|
מכון הלכה ברורה
ירושלים ת"ד 34300
פרטים נוספים
בטל' 026521259
פקס 026537516
ראשי |
מידע |
השיטה |
פרסומים |
דוגמא |
תרומות |
הסכמות |
גלרית תמונות |
מערכי שיעור לרמי"ם
ספריה וירטואלית |
הלכות פסח |
הלכות חנוכה |
מפתח לרמב"ם |
נושאי הבירורים |
פרשת השבוע
מצגות |
מפתח לאגדות |
מאגרי מידע |
דף יומי |
תקוני טעויות דפוס |
כתוב אלינו
HOME |
ABOUT HALACHA BRURA |
THE TECHNIQUE |
EXAMPLE |
RARE BOOK SERVICE
PUBLICATIONS |
DONATIONS |
ENDORSEMENTS (HASKAMOT) |
WEEKLY PARSHA |
CONTACT US