מכון הלכה ברורה ובירור הלכה
מערכי שיעור לרמי"ם
שיעור בית החייב במזוזה סוכה דף ג, א ציון ג תוכן העניינים מבוא הסוגיה א. הבעיה שהעסיקה את הראשונים ב. פתרון הראשונים לבעיה זו 1. שיטת הרא"ש 2. שיטת הרמב"ם ג. הנפקא מינות להלכה ד. פסק ההלכה נספחים:
Halacha Brura and Berur Halacha Institute
על פי "בירור הלכה"
מבוא הסוגיה בברייתא המובאת בגמרא (ג, א) נאמר: "בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות – פטור מן המזוזה וכו' ". אמנם לגבי שיעור סוכה קיימת מחלוקת אם צריך שיהיה בה שיעור של ארבע אמות על ארבע אמות או פחות מכך, אבל למסקנת הגמרא לגבי חיוב מזוזה לדברי הכל צריך שיהיה בבית לפחות ארבע אמות על ארבע אמות, שהוא שיעור בית הראוי לדירת קבע, שהרי אין אנשים גרים בבית קטן מזה. הראשונים נחלקו האם מדובר רק על בית שיש בו לפחות ארבע אמות על ארבע אמות, או שכוונת הגמרא על בית שיש בו שטח של ארבע על ארבע אמות, דהיינו שש עשרה אמות מרובעות, לדוגמא בית שהוא שתי אמות על שמונה אמות, וכיוצא בזה. א. הבעיה שהעסיקה את הראשונים הרא"ש (הל' מזוזה סי' טז) כותב שישנן שתי גירסאות בסוגייתנו:
הרא"ש כותב שהגירסה הראשונה היא הנכונה, שרי פחות מארבע על ארבע אמות ממש – אין זה בית הראויה לדירה, אפילו אם יש בה כדי לרבע שטח של שש עשרה אמה, דהיינו שהרוחב הוא פחות מארבע אמות והאורך הוא יותר מארבע אמות, כגון שתי אמות על שמונה וכדומה.הבעיה: "בית שאין בו ארבע על ארבע אמות – פטור מן המזוזה", האם הכוונה למידות של אורך ורוחב הבית, או שהכוונה שניתן לרבע בתוך הבית שטח של ארבע על ארבע אמות.ב. פתרון הראשונים לבעיה זו 1. שיטת הרא"ש הרא"ש (הל' מזוזה סי' טז) כפי שהובא לעיל, כותב שלמרות שבגירסת הגמרא כפי שהיא לפניו כתוב שבית פחות מארבע מאות פטור, מכל מקום הגירסה הנכונה היא כפי שמובא ברי"ף שבבית צריך להיות לפחות ארבע על ארבע אמות.הרא"ש מצדיק גירסה זו משום שמסתבר שבפחות מכך הבית אינו ראוי לדירה, שכן אף על פי ששטחו הוא שש עשרה אמות מרובעות, הרי הוא צר מדי כדי לגור בו. ראיה לשיטת הרא"ש הגמרא להלן (ז, ב) אומרת שסוכה עגולה אינה כשרה אלא אם כן ניתן "לרבע" בתוכה שטח של ארבע אמות על ארבע אמות לשיטת רבי, או שבעה על שבעה טפחים לדעת חכמים. מכאן שהמידות המינימליות של הסוכה אינם מידות של שטח אלא הכוונה למידות של אורך ורוחב ממש (ב"ח וט"ז סי' תרלד סק"ב). דחיית הראיה ה"ראשון לציון" (ח, א) דוחה ראיה זאת מפני שניתן לומר שדוקא בסוכה עגולה צריך שיהיה ניתן לרבע בתוכה את המידות של האורך והרוחב המינימלים, משום שאין לה זויות ואין היא נוחה לשימוש . לכן גם לגבי מזוזה אם הבית הוא עגול – אינו חייב במזוזה עד שיהא ניתן לרבע בתוכו ארבע אמות על ארבע אמות.אולם בבית שהוא בצורת מלבן די בשטח של שש עשרה אמות כדי לחייבו במזוזה, וכך גם לגבי סוכה שאינה עגולה די בשטח של ארבעים ותשע אמות מרובעות, לפי חכמים שהלכה כמותם. יוצא אפוא, שאין הבדל בין דין סוכה לדין מזוזה. החתם סופר (שו"ת יו"ד סי' רפ) סובר שיש לחלק בין דין סוכה לבין דין מזוזה. במזוזה גם בית שאין בו ארבע על ארבע אמות באורך ורוחב – חייב, כדי שתהא מצוות השם כנגד עיניו בכניסתו ויציאתו. אבל סוכה צריכה להיות ראויה למגורים, וזה מתקיים רק כיש בה כדי לרבע שבעה על שבעה טפחים, או ארבע על ארבע אמות, לפי שיטת רבי.מרן הראי"ה קוק מחלק באופן אחר בין סוכה למזוזה. בסוכה יש דין מיוחד הנלמד מהפסוק שיש לעשות דפנות לסוכה, ולכן הן צריכות להיות ראויות שיהא בהם השיעור המינימלי של שבעה על שבעה טפחים. אולם בדינים אחרים כדוגמת מזוזה, די בשטח שיש בו כשיעור השווה לארבע אמות על ארבע אמות.2. שיטת הרמב"ם הרמב"ם (הל' מזוזה ו, ב) כותב: "...ואם יש בו כדי לרבע ארבע אמות על ארבע אמות בשוה, אף על פי שאורכו יתר על רחבו... – חייב".להבנת הרא"ש הרמב"ם סובר שאין צורך שיהא הבית לפחות ארבע על ארבע אמות, אלא מספיק שטח השווה לשטח של ארבע על ארבע אמות, דהיינו שש עשרה אמה.הרא"ש תולה את דעת הרמב"ם (כפי הבנתו) בגירסה המשובשת: "בית שאין בו ארבע אמות – פטור מן המזוזה". דהיינו שמספיק שלפחות צד אחד של הבית יהא לפחות ארבע אמות והצד השני יכול להיות פחות מכך. הבית יוסף (יו"ד רפו, יג) כותב שניתן להבין את דעת הרמב"ם אף לגירסת הרא"ש: "בית שאין בו ארבע על ארבע אמות" וכו', שהכוונה בנוסח זה שיש בשטח הבית כדי לרבע ממנו שטח של ארבע על ארבע אמות, ואם יש כדי לרבע כך (שטח של שש עשרה אמה) הרי הוא ראוי לדירה. לפיכך אין לתלות את דעת הרמב"ם בגירסת הגמרא המשובשת.הבנת הט"ז ברמב"ם הט"ז (או"ח תרלד סק"ב) כותב שאף הרמב"ם סובר כשיטת הרא"ש שצריך אורך ורוחב של ארבע על ארבע אמות, שכן לדעתו אין סברה לחלק בין סוכה לבית.כמו כן מסביר הט"ז שהרמב"ם כותב (שם): "כדי לרבע ארבע על ארבע אמות בשוה " לומר שצריך ריבוע כזה ממש ולא די בשטח ששווה אליו. ראיותיו גם את המשך דברי הרמב"ם מפרש הט"ז בדרך זו, ולכן הרמב"ם כותב: "ואין צריך לומר שאם אורכו יתר על רחבו, הואיל ויש בו לרבע ארבע אמות על ארבע אמות – חייב במזוזה", דהיינו שיש אורך של חמש אמות על ארבע אמות, שכיון שיש בתוכם שטח של ארבע על ארבע אמות – פשוט שחייב. אולם לדעת הרא"ש שמפרש בדעת הרמב"ם שדי בשטח של שש עשרה אמות מרובעות קשה, מדוע דין זה פשוט יותר מהקודם שלו, שכתב על כך הרמב"ם "ואין צריך לומר". אכן לשיטת הט"ז מובן הדבר, שבתחילה הרמב"ם כותב שבית עגול או מחומש חייב במזוזה, כשיש לרבע בתוכו ארבע על ארבע אמות, ועל כך הוא הוסיף שאין צריך לומר שאם הבית מלבני שאורכו יתר על רוחבו, כגון ארבע על חמש אמות, שפשוט שחייב במזוזה. אך להבנת הרא"ש ברמב"ם שמדובר על בית מלבני, שרוחבו קטן מארבע אמות, כגון שתי אמות על שמונה אמות – יש בכך חידוש גדול על פני בית עגול, ולא נכון לומר עליו שהוא פשוט שאין צריך לאומרו. (עיין בחזו"א על הרמב"ם שם שהסכים לשיטת הט"ז וכתב שראויותיו מכריעות). ג. הנפקא מינות להלכה לשיטת הרא"ש צריך שיהא בבית לפחות ארבע על ארבע אמות של אורך ורוחב, ואם יש בית שמידותיו הם שמונה על שתי אמות שהם שש עשרה אמות מרובעות – פטור ממזוזה, ואף אם קובע שם מזוזה לחומרה – לא יברך.כמו כן יש לכך השלכה לכל הדינים שתלויים בהגדרת בית, ולכן: פטור ממעקה, אינו מטמא בנגעים, אינו נחלט כבתי ערי חומה, אין חוזרים עליו ממערכי המלחמה, אין מערבין ומשתתפין בו לערובי חצרות ושיתופי מבואות, אין מניחים בו עירוב, אין עושים אותו עיבור בין שתי עיירות ואין האחים והשותפים חולקים בו. לעומת זאת לשיטת הרמב"ם כפי הבנת הרא"ש ומפרשים נוספים, מספיק שיהא בבית שטח של שש עשרה אמות מרובעות, ואם כן בית שמידותיו שמונה על שתי אמות נחשב כבית לכל הדברים הנזכרים מקודם. להבנת הט"ז והחזון איש ברמב"ם אין מחלוקת בדין זה, משום שגם הרמב"ם סובר כרא"ש.ד. פסק ההלכה השלחן ערוך (יו"ד רפו, יג) פוסק כשיטת הרמב"ם (עפ"י הבנת הרא"ש) שאף בית שאין בו ארבע על ארבע אמות ממש, אבל יש בו כדי לרבע שטח כזה, כגון שיש בו שמונה על שתי אמות – חייב במזוזה.הבית יוסף (שם) מנמק זאת בכך שהיחיד החולק על הרמב"ם הוא הרא"ש, וגם מלשון הגמרא "ארבע על ארבע אמות" אין ראיה לשיטת הרא"ש.הש"ך (שם סקכ"ג) פוסק שיש להחמיר ולקבוע מזוזה בבית כזה, אך ללא ברכה משום שגם רבינו ירוחם סובר כרא"ש.כאמור, הט"ז חולק על הבנה זו ברמב"ם, ולדעתו אף הרמב"ם סובר כשיטת הרא"ש שבית כזה פטור מזוזה. נספחים 1. שאלות לתלמיד 2. נספח טבלאות א הבנת הגרסאות בגמרא
ב שיטת הראשונים
ג דחיות לראית הרא"ש מסוכה עגולה
ד הנפק"מ להלכה
ה פסק הלכה בבית שאין בו ד' על ד' אמות אורך ורוחב לענין מזוזה
|
פרטים נוספים
בטל' 026521259
פקס 026537516
ראשי |
מידע |
השיטה |
פרסומים |
דוגמא |
תרומות |
הסכמות |
גלרית תמונות |
מערכי שיעור לרמי"ם
ספריה וירטואלית |
הלכות פסח |
הלכות חנוכה |
מפתח לרמב"ם |
נושאי הבירורים |
פרשת השבוע
מצגות |
מפתח לאגדות |
מאגרי מידע |
דף יומי |
תקוני טעויות דפוס |
כתוב אלינו
HOME |
ABOUT HALACHA BRURA |
THE TECHNIQUE |
EXAMPLE |
RARE BOOK SERVICE
PUBLICATIONS |
DONATIONS |
ENDORSEMENTS (HASKAMOT) |
WEEKLY PARSHA |
CONTACT US