מכון הלכה ברורה ובירור הלכה
מערכי שיעור לרמי"ם
פסולי לולב (ארבעת המינים) בשאר ימים
סוכה דף כט, ב ציון: ה
ראשי פרקים
פסולי לולב בשאר ימים
נספחים
נאמר בתורה (ויקרא כב, מ): "ולקחתם לכם ביום הראשון, פרי עץ
במשנתנו מצינו פסולים שונים של לולב. פסולים אלו נלמדים
גזול - חסרון ב"ולקחתם לכם". (פסול "גזול" - "מצוה הבאה
יבש, נקטם, נפרצו עליו, ועוד - פסולים משום שאינם "הדר".
אשרה, עיר הנדחת - "מיכתת שיעוריה", חסר בשיעורם ואין
כפי שנתבאר לעיל עקרון ה"פסולים" אינו מיוחד דוקא ללולב,
במשנה ובגמ' נתפרש שחובת נטילת לולב מהתורה ב"גבולין" היא
בגמ' לא נתבאר במפורט אלו פסולים נוהגים אף בשאר ימים ואלו
פסולי לולב בשאר ימים
כבר נכתב לעיל (סוגיה א לולב היבש) בבאור שיטת רש"י הסובר,
בהמשך הגמ' (ד"ה בשלמא יבש - עי' צילום הסוגיה, עמוד א ועמוד
המסקנה העולה מדבריו עפ"י הר"ן
הר"ן (יז, ב בדפי הרי"ף ד"ה הא ביו"ט - ועי' מקור מס' 2) מסיק
תוס' (ד"ה לולב - עי' צילום הסוגיה, עמוד א ועמוד ב) ורא"ש
משום כך הם מסבירים כפשט הגמ' להלן (לא, א - עי' מקור מס' 4),
מאידך מתקשים תוס' (ד"ה בעינן) מדוע "יבש" פסול אף בשאר
סיכום שיטת תוס' ורא"ש
פסולי: "לכם" "לקיחה תמה" ו"הדר", ביום הראשון פסולים
בשאר הימים: פסולים הקשורים לעיקר הלקיחה תקנו חז"ל כעין
הרא"ש (שם) מסכם להלכה: אין חילוק בין היום הראשון לשאר
הבה"ג (כח, עג) ור' פלטוי גאון (מובאים גם ב"שערי שמחה" לרי"ץ
משמעות דבריהם שדוקא הפסולים הללו שנאמרו בגמ' במפורש
הרי"ץ גיאת ("שערי שמחה" עמ' ק, מובא גם "במאור הקטן" יד, ב
הרז"ה (ב"מאור הקטן" דף יד, ב בדפי רי"ף ד"ה קא פסיק - עי'
הראב"ד (השגות לרי"ף דף יד, ב בדפי הרי"ף - עי' מקור מס' 9)
בהשגותיו על הרמב"ם (הל' לולב ח, ט - עי' מקור מס' 12) מוסיף
הרמב"ן ("מלחמות ה") טו, א בדפי הרי"ף ד"ה כתוב - עי' מקור
לפי"ז מסקנת הגמ' לגבי "יבש" שפסול אפי' בשאר ימים, היינו רק
שיטה זו, כותב הרמב"ן, יש להוכיח מהגמ' לקמן (לו, ב) שמכשירה
לגבי "גזול" פוסק הרמב"ן כר' יוחנן בשם רשב"י, שפוסל משום
המאירי מסכם את שיטתו (ד"ה ונמצאנו למדים - עי' מקור מס'
א. יש להם שיעור - להוציא אשרה ועיר הנדחת וכדו' ש"מכתת
ב. היה עליהם שם לולב מברייתם, וארע בהם פסול אח"כ להוציא
ג. עדיין שם לולב עליהם - להוציא ניטלו רוב עליו, נאכל רובו
המאירי מנמק את סיבת פסול ה"יבש" כשייך לסעי' ג - שכבר אין שם
הרמב"ם (הל' לולב ח, ט - עי' מקור מס' 12) כותב שכל הפסולים
שיטתו כשיטת הרי"ץ גיאת ורבנן בתראי (עי' לעיל שיטה ד)
הראב"ד (שם) משיג לגבי "גזול" ו"יבש" שפסולים אף בשאר ימים
המחבר (או"ח סי' תרמט, ה' - עי' מקור מס' 13) פוסק כשי'
הרמ"א חולק על שיטה זו ופוסק בדרכו של ה"טור" (סי' תרמט)
גזול - פסול כל הימים, כשיטת רשב"י. (ועי' ברור הלכה כט, ב -
חסר - כשר, בתנאי שאינו מאוס באכילת עכברים (כלישנא קמא
פסולי "הדר" - פסולים כל שבעה כשיטת רש"י תוס' ורא"ש (עי'
המג"א (סי' תרמו, סק"ד) מעיר על הרמ"א שפוסל בשאר ימים כל
סיכום ההלכה ושיטות הראשונים - עי' נספח טבלאות
נספחים
1. סוכה (לו, ב), רש"י (שם ד"ה אלא לרב)
2. ר"ן סוכה (יז, ב בדפי רי"ף ד"ה הא ביו"ט)
3. רא"ש סוכה (פ"ג סי' ג ד"ה מתניתין)
5. שערי שמחה לרי"ץ גיאת (הל' לולב עמ' ק)
6. שערי שמחה לרי"ץ גיאת (הל' לולב עמ' ק)
7. ירושלמי סוכה (פ"ג ה"ו דף טו, א)
8. רז"ה סוכה (ב"מאור הקטן" דף יד, ב בדפי הרי"ף ד"ה קא פסיק)
9. ראב"ד סוכה (השגות לרי"ף, דף יד, ב בדפי רי"ף)
10. רמב"ן סוכה (מלחמות ה' טו, א בדפי הרי"ף ד"ה כתוב)
11. מאירי סוכה (דף כט, ב ד"ה ונמצאנו למדים)
12. רמב"ם (הל' לולב ח, ט), השגת הראב"ד (שם)
ב. נספח טבלאות
פסולי ארבעת המינים בשאר ימים
גזול
חסר
לקיחה תמה
שאר
יבש
שיטה
פסולים מטעם
פסול - מטעם "ואנוהו" בכל הימים
רש"י
כשר
פסול - כעין דאורייתא
כנ"ל - עי' יבש
פסול - ביום א' מטעם היקש לאתרוג.
שאר ימים- הידור מצוה (כרש"י)
תוס' רא"ש
פסול -
פסול
בה"ג
הכל כשר
הכל כשר
הכל כשר
הכל כשר
הכל כשר
רי"ץ גיאת
הכל כשר
הכל כשר
הכל כשר
הכל כשר
פסול - מטעם מאוס
רז"ה
פסול -
הכל כשר
פסול: "מכתת שעוריה" -
הכל כשר
פסול - נחשב כמת
ראב"ד
פסול -
כשר, בתנאי: שם לולב
מברייתם, עדיין שמם עליהם
פסול - אין להם שיעור:
הכל כשר
פסול - אין שמו עליו
מאירי
* לרמב"ם ולמחבר - הכל כשר חוץ מפסולי ע"ז, ואיסורי אכילה
Halacha Brura and Berur Halacha Institute
על פי "בירור הלכה"
הדר, כפות תמרים" וכו'.
מהפסוק וטעמים שונים להם, כגון:
בעברה", נידון באופן מורחב בפני עצמו, עי' ברור הלכה כט, ב
ציון א-ב).
לקיחתם תמה (שלמה) - "ולקחתם".
אלא משותף לכל ארבעת המינים.
רק ביום הראשון, משום כך ברור שכל הפסולים הנ"ל חלים בו.
אמנם בשאר ימים חובת הנטילה רק מדרבנן, ויש לברר אלו
מהפסולים נוהגים בהם, ואלו - לא נוהגים.
לא. אמנם לגבי פסול "יבש" נא' במפורש בסוגייתנו שפסול אף
בשאר ימים, משום שאינו הדר. מאידך מצאנו בגמ' להלן (לו, ב
ועי' מקור מס' 1) שר' חנינא היה אוכל מאתרוגו ביום השני
ויוצא בו בברכה, ומכאן שאתרוג ה"חסר" כשר לברכה בשאר
ימים.
שפסול "הדר" טעמו הוא מהפס' "זה אלי ואנוהו", וממנו לומדים
שצריכה המצוה להיות מהודרת, ולכך "יבש" - פסול.
ב) מפרש רש"י שלולב יבש פסול אף בשאר ימים, למרות שהחיוב
מדרבנן, מ"מ "זכר למקדש" הוא, ולכך צריך להיות מהודר (וכ"כ
רש"י בדף לו, ב ד"ה אלא לרב - עי' מקור מס' 1).
מדברי רש"י שכל הפסולים משום "הדר" (עי' מבוא הסוגיה),
פסולים אף בשאר ימים, אבל הפסולים מטעמים אחרים כגון:
שאול, חסר וכו', אינם פסולים אלא ביום הראשון. הר"ן מוסיף
ש"חסר" כשר בשאר ימים, דוקא בתנאי שרובו קיים, שמה שנשאר
בו הרי הוא "הדר" אמנם אם רובו "חסר" - אין עליו שם אתרוג
כלל ופסול (וכנ"ל בשאר מינים).
(סי' ג ד"ה מתניתין - עי' מקור מס' 3), וכן ראשונים נוספים
חולקים על רש"י הסובר שטעם פסול "יבש" הוא משום "ואנוהו",
שהרי "הידור מצוה" הוא רק לכתחילה, ואילו "יבש" פסול אפי'
בדיעבד (עי' גם לעיל סוגיה א לולב היבש).
שלולב הוקש לאתרוג ולכך צריך אף הוא להיות "הדר".
ימים, שהרי מוכח מהגמ' שפסולי "לכם" וכן "לקיחה תמה" כגון
"חסר" כשרים בשאר ימים, וא"כ מדוע פסול של "הדר" שנא'
באותו פסוק שונה מהם, וחל אף בשאר ימים. תוס' (שם) ורא"ש
(שם) מגיעים למסקנה שפסולי "הדר" ביום הראשון הם אכן משום
שהוקש לולב לאתרוג, אמנם בשאר ימים שהם מדרבנן, תקנו חז"ל
"זכר למקדש" כעין דאורייתא, שפסולים הנוגעים לעיקר
ה"לקיחה", כגון שארבעת המינים מעכבים זה את זה, וכן במצות
"הדר" שצריך משום הידור מצוה. אמנם ב"חסר" ושאול או גזול
(לשי' שמואל) לא תיקנו כך.
מדאורייתא ונלמדים מהפסוק או בהיקש מאתרוג.
דאורייתא, וכן פסולי "הדר" תקנו משום "הדור מצוה".
הימים, אלא בפסולי "חסר", שכשרים בשאר ימים ופסולים ביום
הראשון.
גיאת עמ' ק, ועי' רא"ש סי' ג - עי' מקור מס' 5) סוברים ש"יבש"
פסול בכל הימים כפשטות דברי הגמ', וכמו כן "גזול" פסול משום
מצוה הבאה בעבירה.
שפסולים בשאר ימים, אמנם שאר פסולים אינם כן, ואפי' פסולי
"הדר" כשרים בשאר ימים.
בדפי הרי"ף - ועי' מקור מס' 6) סובר שכל פסולי המשנה אמורים
רק ליום הראשון, ואפי' "גזול" ו"יבש" כשרים בשאר ימים.
לשיטתו יש לפסוק כר' יצחק בר נחמני בשם שמואל, שגזול כשר,
שהרי ר' אשי שהוא "בתרא": מתרץ שיטתו, וכן יש להסיק מהגמ'
להלן (לו, ב) המכשירה אתרוג "חסר", ומעמידה הגמ' שם שמדובר
בשאר ימים, ומשמע שהוא דין לשאר פסולים. כמו כן הוא מסתייע
מהירושלמי (פ"ג ה"ו דף טו, א - עי' מקור מס' 7) המביא את דעת
שמואל שסובר שכל הפסולים אינם אלא ביום הראשון. דהיינו
שמואל מכשיר אף "יבש", ולא רק פסול "גזול" - כמובא בבבלי.
מקור מס' 8) סובר ש"יבש" הוא בגדר מאוס, וכמ"ש "הקריבהו נא
לפחתך" (עי' בהרחבה לעיל סוגית "לולב היבש"), בכך הוא מסביר
מדוע חמור "יבש" שפסול אף בשאר ימים. אמנם לגבי שאר פסולים
הוא סובר שכשרים בשאר ימים, וכדברי הגמ' להלן (לו, ב - ועי'
מקור מס' 1) שאתרוג שניקב - כשר. גם לגבי "גזול" הוא מסיק
שבשאר ימים כשר כדעת שמואל, ולפי הסברו אף ר' יוחנן עצמו
אינו סובר כרשב"י שגזול פסול.
כותב שחוץ מ"יבש", כל הפסולים כשרים בשאר ימים. ראיה לכך
הוא מביא מהירושלמי (פ"א ה"א עי' לעיל "לולב היבש") ש"יבש"
נחשב כמת, ולכך אינו הדר כלל ופסול אף בשאר ימים. אבל שאר
הפסולים היות שנשאר בהם קצת הדר הרי הם כשרים. כמו כן
מסתמך הראב"ד על הגמ' להלן (לו, ב) שמכשירה אתרוג חסר בשאר
ימים, ומכאן מסיק הראב"ד שכן דינם אף של שאר פסולי "הדר",
פרט ל"יבש" שנחשב כמת.
הראב"ד שאף "גזול" פסול בשאר ימים משום מצוה הבאה בעברה.
כמו כן לולב של אשרה ועיר הנדחת פסולים משום "מכתת
שעוריה" (הל' לולב לראב"ד).
מס' 10) סובר שכל המשניות, מתחילת הפרק ועד המש' העוסקת
בתקנת ריב"ז (להלן מא, א) - עוסקות כולן בנטילת לולב כשהיא
מדין תורה, דהיינו ביום הראשון או במקדש שבעה ימים.
לגבי בית המקדש, אמנם בגבולין, כל הפסולים כולל "הדר" ו"יבש"
כשרים.
אתרוג חסר, וכמו כן יש לה סיוע מהירושלמי (פ"ג ה"ו - עי' מקור
מס' 7) האומר שכל הפסולים נוהגים רק ביום הראשון.
מצוה הבאה בעבירה.
11) "שגזול" ו"יבש" פסולים בכל הימים כפשטות בגמ', ואילו
שאר פסולים כשרים, בתנאי:
שעוריה".
פחות מארבעה טפחים, חרות כווץ וכדו', שאין הם בגדר לולב,
כבר מתחילתם.
וכדו'.
לולב עליו, שהרי נחשב כמת, כדברי הירושלמי. "גזול" אמנם עומד
בתנאי ארבעת המינים, אך הוא מצוה הבאה בעבירה, ופסול.
חלים אך ורק ביום הראשון בלבד, אולם בשאר הימים הכל כשר,
חוץ מפסולי ע"ז ואיסורי אכילה באתרוג (עי' ב"ח ועי' ברור הלכה
לא, ב ציון א).
הפוסקים כר' יצחק בר נחמן בשם שמואל שמכשיר גזול, וכדברי
הירושלמי (שם) שהוא הדין גם בשאר פסולים, כולל "יבש".
(עי' לעיל בשיטתו, סעי' ו'), ומכשיר באיסורי אכילה (עי' ריטב"א
לה, א בשמו).
הרמב"ם (עי' לעיל) שכל הפסולים כשרים בשאר ימים, חוץ מע"ז
וכו' (עי' לעיל).
שיש להבדיל בין סוגי הפסולים:
סוגית לולב הגזול).
בגמ' לו, ב).
בהגר"א שם), ולכן "יבש" ו"מנומר" פסולים כל החג.
פסולי "הדר", מדוע לגבי הדס (תרמו, ב) שענביו מרובים מעליו,
מכשיר הרמ"א בשאר ימים, שהרי לשיטתו גם כאן יש פסול כשאר
"פסולי הדר". המג"א נשאר בצ"ע, ומסיק שאין להקל בכך.
פסולי
"הדר"
"ואנוהו"
ורמ"א
מצוה הב"ע
רמב"ם ומחבר*
מצוה הב"ע
אשרה, עיר הנדחת
מצוה הב"ע
אשרה וכדו'
באתרוג, וברי"ץ גיאת לא נתפרש.
ירושלים ת"ד 34300
פרטים נוספים
בטל' 02-6521259
פקס 02-6537516
ראשי |
מידע |
השיטה |
פרסומים |
דוגמא |
תרומות |
הסכמות |
גלרית תמונות |
מערכי שיעור לרמי"ם
ספריה וירטואלית |
הלכות פסח |
הלכות חנוכה |
מפתח לרמב"ם |
נושאי הבירורים |
פרשת השבוע
מצגות |
מפתח לאגדות |
מאגרי מידע |
דף יומי |
תקוני טעויות דפוס |
כתוב אלינו
HOME |
ABOUT HALACHA BRURA |
THE TECHNIQUE |
EXAMPLE |
RARE BOOK SERVICE
PUBLICATIONS |
DONATIONS |
ENDORSEMENTS (HASKAMOT) |
WEEKLY PARSHA |
CONTACT US