Halacha Brura and Berur Halacha
Institute
מכון הלכה ברורה
הוראות שימוש: הערכים מסודרים בסדר אלף-בית, ומחולקים לערכי משנה.
הערכים מכמה מסכתות מסודרים עם תת-ערכים ותת-תת-ערכים.
ובירור הלכה
מפתח נושאים לבירור הלכה
אותיות ה-ו
הערכים הראשיים צבועים בצבע אדום,
וערכי המשנה צבועים בצבע כחול.
אחרי כל ערך בא מראה המקום: המסכת, הדף, הציון
(בצבע סגול),
וכותרת העבודה בבירור הלכה (בצבע שחור) .
לפני תת-ערך בא הסימון ->, ולפני תת-תת-ערך בא הסימון ->->,
ולפני תת-תת-תת-ערך בא הסימון ->->->.
לחיפוש נושא יש לגלול למטה ולמעלה במסמך בעזרת מקשי Page up, Page down,
או בעזרת תיבת הגלילה, עד הערך הראשי המבוקש.
בין הערכים הראשיים, יש לחפש את ערך המשנה המבוקש.
האזינו (ראה: קריאת התורה; שירה במקדש)
'האל הקדוש'
->יחיד שמוצא את הציבור מתפללים ומתחיל להתפלל - האם הוא צריך לכוון בתפילתו כדי שיגמור ויענה "אמן" על ברכת "האל הקדוש" ברכות כא: ציון א תפילת היחיד כשמוצא את הציבור מתפללים
הבאי (ראה: נדרי הבאי)
הבדלה
->אחיזת היין והבשמים - ביד ימין או ביד שמאל
->->לכתחילה ובדיעבד ברכות מג: ציון י סדר קדימה בשמן ויין
->אכילה במוצאי שבת לפני הבדלה
->->מי שאין לו יין להבדלה - האם חייב להתענות עד שיהיה לו פסחים קה: ציון א אפוקי יומא מאחרינן - הבדלה וברכת המזון
->->מי שיש לו רק כוס אחת של יין ורוצה לברך ברכת המזון על הכוס - האם רשאי לאכול לפני ההבדלה פסחים קה: ציון א אפוקי יומא מאחרינן - הבדלה וברכת המזון; פסחים קה: ציון ג כוס בברכת המזון
->->שתייה פסחים קה. ציון ב אין מפסיקין להבדלה
->->האם האיסור מתחיל מבעוד יום או רק משחשכה פסחים קה. ציון ב אין מפסיקין להבדלה
->ביו"ט שחל אחר השבת - האם צריך להזכיר של יו"ט סמוך לחתימה ביצה יז. ציון ד נוסח הברכה בתפילת שבת בראש חדש ובחול המועד
->ביין של שביעית שביעית פ"ח מ"ז ציון ה האיסור לבשל ביחד שביעית ותרומה
->במי שהולך במדבר ושכח מתי שבת שבת סט: ציון ג ההולך במדבר ושכח מתי שבת
->ברכת בשמים
->->ביום טוב שחל במוצאי שבת פסחים קג. ציון א דין בשמים ביום טוב שחל במוצאי שבת
->->במוצאי יום הכיפורים שחל בשבת פסחים קג. ציון א דין בשמים ביום טוב שחל במוצאי שבת
->->האם צריך לברך אותה על הכוס, או יברך אותה כשמזדמן לו ואפילו לפני ההבדלה פסחים נד. אחרי ציון א המבדיל להוציא אחרים
->ברכת הבשמים
->->על ריח טוב שבא מעיר שרובה או חצייה ישראל ברכות נג. אחרי ציון ס המריח ריח שאין ידוע מקורו
->->על בשמים של מת ברכות נג. ציון מ נר ובשמים של מת
->->היו לפניו שמן לבשמים להבדלה ויין לשתייה - על איזה יברך תחילה ברכות מג: ציון י סדר קדימה בשמן ויין
->->האם אחד יכול להוציא אחרים בברכתו ברכות נג. ציון כ ברכת הנר בבית המדרש
->->->בבית מדרש ברכות נג. ציון כ ברכת הנר בבית המדרש
->->כמה צריך לחזר אחריו
->->->במוצ"ש ובמוצאי יוה"כ ברכות נג: ציון ד עד כמה מחזרים אחר נר ובשמים להבדלה
->ברכת הנר
->->על אור שאינו נהנה (או שאינו יכול ליהנות) ממש ממנו ברכות נג: ציון ג אין מברכים על נר עד שיאותו לאורו
->->בסומא ברכות נג: ציון ג אין מברכים על נר עד שיאותו לאורו
->->על אור של בית הכנסת או של בית המדרש ברכות נג. ציון ח אור של בית הכנסת ובית המדרש
->->על נר יארצייט ברכות נג. ציון ח אור של בית הכנסת ובית המדרש
->->על אש שהודלקה לצורך בישול וחימום ולא כדי להאיר ברכות נג. ציון ז אור של כבשן, תנור וכריים; ברכות נג: ציון ב ברכת האור על גחלים לוחשות
->->על נר הנמצא בכלי זכוכית שקוף ברכות נג: ציון א ברכת האור על נר בפנס
->->על אור חשמל ברכות נג: ציון א ברכת האור על נר בפנס
->->על נר שהדליק יהודי מגוי או מיהודי ברכות נג. ציון ג ישראל ונכרי שהדליקו זה מזה
->->על נר שהדליק גוי מיהודי או מגוי ברכות נג. ציון ג ישראל ונכרי שהדליקו זה מזה
->->על נר שעשוי גם להאיר וגם לכבוד ברכות נג. ציון מ נר ובשמים של מת
->->על נר של מת ברכות נג. ציון מ נר ובשמים של מת
->->על נר שלא שבת ברכות נב: ציון ז בשמים של גוי
->->על נר שהודלק לחיה או לחולה ברכות נב: ציון ז בשמים של גוי
->->על נר של גוי ברכות נב: ציון ז בשמים של גוי
->->המנהג להסתכל אז בכפות ידים והצפרנים ברכות נג: ציון ג אין מברכים על נר עד שיאותו לאורו
->->על אבוקה שנראית ביד אדם (גדול או קטן) בין השמשות במוצ"ש ברכות נג. אחרי ציון ה המהלך מחוץ לכרך ורואה תינוק ואבוקה בידו
->->על אור הנראה מעיר שרובה או חציה או מיעוטה גויים ברכות נג. ציון ה הרואה אור מעיר שרובה או חציה גויים; ברכות נג. אחרי ציון ס המריח ריח שאין ידוע מקורו
->->צורת הברכה ברכות נב: ציון ה נוסח ברכת הנר של הבדלה
->->האם אחד יכול להוציא אחרים בברכתו ברכות נג. ציון כ ברכת הנר בבית המדרש
->->->בבית מדרש ברכות נג. ציון כ ברכת הנר בבית המדרש
->->כמה צריך לחזר אחריו
->->->במוצ"ש ובמוצאי יוה"כ ברכות נג: ציון ד עד כמה מחזרים אחר נר ובשמים להבדלה
->->ברכה על נר של ע"ז, על גחלת שלה או שלהבת שלה ביצה לט. ציון ג דין הנאה מגחלת ובשלהבת של עבודה זרה
->בתפילה
->->הבדיל על הכוס - האם עדיין צריך להבדיל בתפילה ברכות לג. ציון ט הבדלה בתפילה ועל הכוס
->->לא הזכיר הבדלה בתפילה - האם צריך לחזור ולהתפלל
->->->אם הבדיל על הכוס או לאו ברכות לג. ציון ל טעה ולא הזכיר הבדלה בתפילה; ברכות לג. ציון ס טעה בהבדלה בזו ובזו
->->->אם גם אכל או עשה מלאכה לפני שהבדיל על הכוס ברכות לג. ציון ל טעה ולא הזכיר הבדלה בתפילה
->->->אם אין לו יין ברכות לג. ציון ס טעה בהבדלה בזו ובזו
->->->ביום טוב שחל במוצ"ש ברכות לג. ציון ס טעה בהבדלה בזו ובזו
->->מי שלא התפלל ערבית במוצ"ש - האם צריך להבדיל בשחרית למחרת ברכות לג. ציון ל טעה ולא הזכיר הבדלה בתפילה
->->לא הזכירה ב"חונן הדעת" - האם יאמרנה ב"שומע תפילה" או ב"הודאה" או יחזור לראש ברכות כט. ציון ז טעה ולא שאל גשמים בברכת השנים; ברכות לג. ציון ס טעה בהבדלה בזו ובזו
->->נוסחה ומקומה ברכות לג. ציון ח אמירת הבדלה בברכת חונן הדעת
->האם ברכת היין בהבדלה פוטרת את היין שבתוך הסעודה שלאחריה ברכות מב. ציון ט פסקה ד הברכה שמברכים על יין שמלווה לסעודה
->האם היא מהתורה או מדרבנן ברכות לג. ציון ט הבדלה בתפילה ועל הכוס