Halacha Brura and Berur Halacha
Institute
מכון הלכה ברורה
הוראות שימוש: הערכים מסודרים בסדר אלף-בית, ומחולקים לערכי משנה.
הערכים מכמה מסכתות מסודרים עם תת-ערכים ותת-תת-ערכים.
ובירור הלכה
מפתח נושאים לבירור הלכה
אות י
הערכים הראשיים צבועים בצבע אדום,
וערכי המשנה צבועים בצבע כחול.
אחרי כל ערך בא מראה המקום: המסכת, הדף, הציון
(בצבע סגול),
וכותרת העבודה בבירור הלכה (בצבע שחור) .
לפני תת-ערך בא הסימון ->, ולפני תת-תת-ערך בא הסימון ->->,
ולפני תת-תת-תת-ערך בא הסימון ->->->.
לחיפוש נושא יש לגלול למטה ולמעלה במסמך בעזרת מקשי Page up, Page down,
או בעזרת תיבת הגלילה, עד הערך הראשי המבוקש.
בין הערכים הראשיים, יש לחפש את ערך המשנה המבוקש.
יאהרצייט
->האם עושים אותו באדר ראשון או שני נדרים סג. ציון ה אדר ראשון ואדר שני לענין שטרות ועוד
->->בשנה הראשונה ובשנים אח"כ נדרים סג. ציון ה אדר ראשון ואדר שני לענין שטרות ועוד
->הבדלה על נר יאהרצייט ברכות נג. ציון ח אור של בית הכנסת ובית המדרש
->מי שקיבל על עצמו לצום ביום שמת אביו - האם רשאי לדחות את התענית תענית יב: ציון ב לווה אדם תעניתו ופורע
->->אם היום חל בערב תשעה באב תענית יב: ציון ב לווה אדם תעניתו ופורע
יאוש
->אבידה ששטפה נהר או זוטו של ים או שנפלה לדליקה או לידי אריה וכדומה
->->אם באה ליד המוצא אחרי יאוש שלא מדעת ב"מ כב. ציון א אבידה שעל ידי הטבע
->->אם באה ליד המוצא לפני יאוש או אחרי יאוש ב"מ כב. ציון א אבידה שעל ידי הטבע
->->אם הבעלים צווח שאינו מתייאש ב"מ כב. ציון א אבידה שעל ידי הטבע
->אם בעליו התייאש אחרי שהמוצא הגביה את האבידה
->->אם הגביה ע"ד להחזיר או ע"ד לגזול ב"מ כו: ציון ב פסקה א תיקון האיסורים שבגזילת אבידה
->אם התייאש הנגזל - האם הגזלן קונה את הגזילה גיטין נה. ציון ה פרק ב הקרבת קרבן גזול
->->אם הקדיש אותו, שיש שינוי השם גיטין נה. ציון ה פרק ב הקרבת קרבן גזול
->->בקרבן גזול - האם נחשב מצווה הבאה בעבירה (ראה גם: קרבן) גיטין נה. ציון ה פרק ב הקרבת קרבן גזול
->בגזל
->->לענין שיוכל הגזלן להקדישה ולמוכרה ב"מ כו: ציון ב פסקה א תיקון האיסורים שבגזילת אבידה
->->לענין שמחזיר דמים ב"מ כו: ציון ב פסקה א תיקון האיסורים שבגזילת אבידה
->->מדרבנן או מדאורייתא ב"מ כו: ציון ב פסקה א תיקון האיסורים שבגזילת אבידה
->בדבר שנמצא ברשות בעליו ב"מ כה: ציון מ פסקה א מצא בגל ובכותל ישן; ב"מ כה: ציון נ פסקה ג מצא בכותל חדש
->->אם עבר זמן רב ב"מ כה: ציון מ פסקה א מצא בגל ובכותל ישן; ב"מ כה: ציון נ פסקה ג מצא בכותל חדש
->בפקדון שנשכח ב"מ כו: ציון ו פסקה א מצא בחנות ובשולחנות
->בקונה פירות דקל ואכלם כשבאו לעולם - זכה מטעם יאוש המוכר ב"מ סו: ציון ה פסקה ב מחילה בטעות
->בקרקע ב"מ ק: ציון ז שטף נהר זיתיו ונתנם בשדה חברו
->האם בגניבה או גזילה הבעלים מתייאש מן הסתם ב"ק קיג. ציון מ פסקה א אין פורטים מעות ממוכס
->->אם אנשים ראו את הגניבה ואת הגזילה או לא ראו ב"ק קיד. ציון ל יאוש בגניבה ובגזילה
->->אם ראה הנגזל שהגזלן נותן את החפץ לאחר או לא ראה ב"ק קיד. ציון ל יאוש בגניבה ובגזילה
->->בגזל ב"ק סו: ציון ב טומאת זב במשכב שאינו שלו
->->בגנב או גזלן גוי או ישראל ב"ק קיד. ציון ל יאוש בגניבה ובגזילה
->->בגניבה ב"ק סו: ציון ב טומאת זב במשכב שאינו שלו; ב"ק קיד: ציון ז פסקה א המכיר כליו ביד אחר
->->בכסף או בדבר מסוים ב"ק קיג. ציון מ פסקה א אין פורטים מעות ממוכס מפני הגזל שבידו
->->במוכס ב"ק קיג. ציון מ פסקה א אין פורטים מעות ממוכס מפני הגזל שבידו
->האם גנב קונה ביאוש ב"ק סה. ציון א תשלומים על גניבה שנשתנה שוויה
->->ביאוש עם שינוי רשות ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה
->->לענין כשרות לולב גזול או קרבן גזול או קידושי אשה בו ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה
->->לענין שהגונבו ממנו יתחייב כפל כלפיו ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה
->->לענין שיוכל לשלם דמים במקום להחזיר את החפץ ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה
->->לענין שייטמא אם זב שוכב עליו ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה
->->מהתורה או מדרבנן ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה; ב"ק צד. ציון ב תקנת השבים
->החפץ של בעליו גם אחרי יאוש עד שאחֵר יזכה בו ב"ק קטז. ציון ד חיוב תשלומין כאשר המציל
->המאבד מעות - הנחה שהוא מתייאש מיד ב"ק קיח: ציון ה הגוזל את חבירו והבליע לו את הגזילה
->חפץ של שותפים שאבד ואחד מהם התייאש מחלקו ב"מ כו: ציון א פסקה א סלע שנפל משנים או משלושה
->יאוש שלא מדעת
->->בדבר שהיתה בו אבידה מדעת ונטל לפני יאוש מדעת ב"מ כה: ציון כ אבידה מדעת
->->במי שמצא פירות מפוזרים דרך נפילה ב"מ כא. ציון ה פירות מפוזרים דרך נפילה
->->במי שראה מטבע שנופל משנים או משלושה ב"מ כו: ציון א פסקה א סלע שנפל משנים או משלושה
->->הנוטל דבר שאין בו סימן לפני יאוש מדעת - האם הוא שלו ב"מ כה: ציון ה פסקה ג ספק הינוח
->->כיסוד לדין מחילה בטעות ב"מ סו: ציון ה פסקה ב מחילה בטעות
->->לענין קנין חצר במציאה שהגיעה לחצר לפני שידע ורק אח"כ ידע והתייאש ב"מ כו: ציון ו פסקה א מצא בחנות ובשולחנות
->שטר חוב שאבד - האם יאוש מפקיע את החוב
->->לגבי הזכות לגבות מהלווה עצמו ב"מ כ. ציון ה המוצא כמה שטרות בכריכה
->->לגבי הזכות לטרוף מלקוחות ב"מ כ. ציון ה המוצא כמה שטרות בכריכה
->שניים שחפציהם היו בסכנה והבטיח א ל-ב "אם תציל את שלי אשלם לך על שלך" - האם חל יאוש בשל ב, לפני שנודע ל-ב שהחפץ שלו ניצל או אח"כ ב"ק קטז. ציון ד חיוב תשלומין
->תלמיד חכם שאיבד דבר שאין בו סימן - האם סתמו מתייאש אף שיתכן שיחזירו לו בטביעות עין ב"מ כג: ציון ט פסקה ב השבת אבידה בטביעות עין לתלמיד חכם
->תמרים שנשרו ברוח - האם יש להניח שהבעלים כבר התייאשו ב"מ כב: ציון ג תמרים הנושרים ברוח
יארצייט (ראה: יאהרצייט)
יבום - כללי
->אם האח הגדול אינו רוצה לייבם
->->אם אחד האחים האחרים רוצה והיא רוצה באח אחר שאינו הגדול ביותר - האם נחשבת מורדת יבמות כד. ציון ח מי מייבם כשהאח הגדול אינו רוצה לייבם
->->האם האח השני קודם (הגדול גדול קודם) יבמות כד. ציון ח מי מייבם כשהאח הגדול אינו רוצה לייבם
->אם היבם והיבמה אומרים שלא בעל - האם צריכה גט יבמות קיב. ציון א הכונס את יבמתו, ונשמעות טענות שלא נבעלה
->->אם אח"כ אומר "עכשו בעלתי" יבמות קיב. ציון א