Halacha Brura and Berur Halacha
Institute

מכון הלכה ברורה
ובירור הלכה


מפתח נושאים לבירור הלכה
אות ז

הוראות שימוש: הערכים מסודרים בסדר אלף-בית, ומחולקים לערכי משנה.

הערכים הראשיים צבועים בצבע אדום, וערכי המשנה צבועים בצבע כחול.
אחרי כל ערך בא מראה המקום: המסכת, הדף, הציון (בצבע סגול), וכותרת העבודה בבירור הלכה (בצבע שחור) .

הערכים מכמה מסכתות מסודרים עם תת-ערכים ותת-תת-ערכים.
לפני תת-ערך בא הסימון ->, ולפני תת-תת-ערך בא הסימון ->->, ולפני תת-תת-תת-ערך בא הסימון ->->->.

לחיפוש נושא יש לגלול למטה ולמעלה במסמך בעזרת מקשי Page up, Page down, או בעזרת תיבת הגלילה, עד הערך הראשי המבוקש.
בין הערכים הראשיים, יש לחפש את ערך המשנה המבוקש.



זב
->איסור לאו וחיוב מלקות על כניסתו למחנה לויה או למחנה שכינה פסחים סח. ציון א דרשת הפסוקים לענין שלוח זב ובעל קרי
->אכילת מאכלים שידוע שמביאים לזיבה - האם אסורה או מותרת או עצה טובה להימנע
->->אחרי ראייה ראשונה יומא יח. ציון ו מאכלים הגורמים לזיבה
->->בימי בדיקתו יומא יח. ציון ו מאכלים הגורמים לזיבה
->->בשבעה נקיים יומא יח. ציון ו מאכלים הגורמים לזיבה
->האם הוא מטמא פך קטן של חרס
->->אם מעיינותיו (כגון רוקו) נכנסו לתוכו שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->->אם שערה שלו נכנסה לתוכו שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->->בהיסט שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->->בנגיעה שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->האם הוא מטמא פך קטן של עץ שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->האם מחוסר כיפורים דזב נחשב כזב סנהדרין פג. ציון ל מחוסר כיפורים ששימש
->האם שוחטים קרבן פסח על זב ביום השביעי של ספירתו אם אינו בחבורה עם אחרים פסחים צ. ציון ג שחיטה על זב ושומרת יום כנגד יום
->היסטו, בזב וטהור שעלו באילן חלש או בענף חלש ב"מ קה: ציון א זב וטהור שעלו באילן לענין טומאה
->טבילתו במים חיים (ראה: מים חיים)
->יכול לתלות את ראייתו במאכל
->->אכילה מרובה או מועטת יומא יח. ציון ו מאכלים הגורמים לזיבה
->->מאכלים שידוע שמביאים לזיבה (חלב חם, גבינה, ביצים, יין, מי גריסין של פול, חלוגלוגות, ומורייס) ומאכלים אחרים יומא יח. ציון ו מאכלים הגורמים לזיבה
->->ראייה ראשונה, שנייה, שלישית או אח"כ יומא יח. ציון ו מאכלים הגורמים לזיבה
->יציאתו בשבת בטלאים וכיסים הסמוכים למקום הטינוף שבת סד: לפני ציון ג יציאת האשה במוך שהתקינה לנידתה
->כשספק אם הוסט הטהור ע"י הזב, מדאורייתא או מדרבנן ב"מ קה: ציון א זב וטהור שעלו באילן לענין טומאה
->שהכניס ידו או רגלו לאוויר כלי חרס שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->שהסיט כלי חרס שמוקף צמיד פתיל שבת פד: לפני ציון א טומאת הזב בפכים קטנים
->שהשתתף בקרבן פסח שבא בטומאה פסחים סז: בלי ציון חיובם של זבין ומצורעין שהשתתפו בפסח שבא בטומאה
->שישב על מיטה - האם מה שמונח תחת אחת מרגלי המיטה טמא שבת צב: ציון ד שנים שעשאוה במלאכת שבת ובדברים אחרים; שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->שראה זוב בין השמשות
->->בין השמשות אחד שבת לד: ציון ב דיני הטומאה בזב שראה בין השמשות
->->בין השמשות של שני ימים בהפסק יום אחד שבת לד: ציון ב דיני הטומאה בזב שראה בין השמשות
->->בין השמשות של שני ימים רצופים שבת לד: ציון ב דיני הטומאה בזב שראה בין השמשות
->->כולו או חלקו שבת לד: ציון ב דיני הטומאה בזב שראה בין השמשות
->שרכב על בהמה - האם מה שמונח תחת אחת מרגלי הבהמה טמא שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->->בבהמה הולכת או עומדת שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->->ברה"ר וברה"י שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->ששחטו עליו קרבן פסח ביום השביעי של ימי ספירתו, ואח"כ ראה שוב - האם חייב בפסח שני פסחים צ. ציון ג שחיטה על זב ושומרת יום כנגד יום
->ששכב על כמה ספסלים - האם כולם טמאים שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->->אם שוכב לאורכם או לרוחבם שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->->ברה"ר וברה"י שבת צג. ציון ג טומאה ע"י מדרס הזב שיושב או רוכב
->ששכב על משכב של אחר - האם נעשה אב טומאה לטמא אדם
->->אם המשכב גזול ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה; ב"ק סו: ציון ב טומאת זב במשכב שאינו שלו
->->->אחרי יאוש בעלים או בסתם ב"ק סו. ציון ג היאוש כקנין גניבה
->->אם רק נגע במשכב ב"ק סו: ציון ב טומאת זב במשכב שאינו שלו
->->מהתורה או מדרבנן ב"ק סו: ציון ב טומאת זב במשכב שאינו שלו
זבה
->האם היא צריכה לטבול במים חיים שבת סה: ציון א טבילה בנהרות בימי החורף
זבולון
->כתיבתו על אבני האפוד - "זבולון" או "זבולן" סוטה לו. ציון א כתיבת שמות השבטים באבני האפוד
'זבח'
->האם כולל במשמעותו גם עוף חגיגה ז. ציון ט הבאת עולת עוף לקרבן ראייה
זבל
->ההיתר להוציא זבל לרה"ר ב"ק ל. ציון ל הוציא זבלים לרשות הרבים והזיקו
->->בעונתו או שלא בעונתו ב"ק ל. ציון ל הוציא זבלים לרשות הרבים והזיקו
->->לשלושים יום או לזמן קצר ב"ק ל. ציון ל הוציא זבלים לרשות הרבים והזיקו
->ההיתר לקחת זבל שהונח ברה"ר ב"ק ל: ציון א כל הקודם זכה בזבלים
->->אם הוציאו ברשות ב"ק ל: ציון א כל הקודם זכה בזבלים
->->גוף הזבל או שבחו ב"ק ל: ציון א כל הקודם זכה בזבלים
->->לפני שהשביח ב"ק ל: ציון א כל הקודם זכה בזבלים
->המוציא זבל לרה"ר ברשות והוזק בו אחר ב"ק ל. ציון ל הוציא זבלים לרשות הרבים והזיקו; ב"ק נ. ציון ד החופר בור לצורך בנין ביתו
זבל"א
->אחרי שכל בעל דין ברר דיין אחד, מי בורר את השלישי סנהדרין כג. ציון א מי בוחר את הדיין השלישי
זה וזה גורם
->אם שני הגורמים עושים אותה פעולה או פעולות שונות ע"ז מח: ציון ו נטיעת ערלה; ע"ז מט. ציון א זריעה בשדה מתחת לאשרה
->באיסור עבודה זרה ע"ז מט: ציון א איסור ההנאה משימוש בעצי אשרה
->->גורם איסור הנחוץ למעשה לא נחוץ ע"ז מט: ציון א איסור ההנאה משימוש בעצי אשרה
->בדבר שיש לו מתירים ע"ז מח: ציון ו נטיעת ערלה
->בהיתר שיכול לשוב ולהיות איסור סוטה מג: ציון ב חיוב ערלה בהרכבה ובהברכה
->בחמץ בפסח ע"ז מח: ציון ו נטיעת ערלה
->בנדרים ע"ז מח: ציון ו נטיעת ערלה
->גידולים של דבר האסור בקונם נדרים מז. ציון ג הנאה מחליפי איסורי הנאה ומחליפי קונמות
->האם אסור לכתחילה משום שאין מבטלים איסור לכתחילה ע"ז מח: ציון ו נטיעת ערלה
->מותר פסחים כז. ציון ב כלים שנצרפו בעצי איסור; פסחים כז. ציון ד פת שנאפתה על ידי גחלי איסור
'זה כבודי'
->המדיר אחר אם לא יקח ממנו משהו והמודר אמר "התכוונת לכבודי, זה כבודי"
->->אם התנאי היה שיקח דבר לבנו, הסמוך על שולחנו או לא נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי'
->->אם המדיר משיב "לא התכוונתי בשביל כבודך אלא בשביל כבודי" נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי' - כהיתר לנדרים במקום קיום התנאי
->->אם המדיר משיב "נכון, התכוונתי רק לכבודך" נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי'
->->אם המדיר שותק נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי' - כהיתר לנדרים במקום קיום התנאי
->->אם המודר אמר כך שלא בידיעת המדיר נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי'
->->אמירת "זה כבודי" בעקבות דבר שקרה שהוא בגדר נולד נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי'
->->בעל שנשבע בשעת נישואין שלא יצא ממקומו והתרושש והאשה רוצה שיצא ואומרת "זה כבודי" נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי' - כהיתר לנדרים במקום קיום התנאי
->->כקיום התנאי או כפתח נדרים כד. ציון א האומר 'זה כבודי' - כהיתר לנדרים במקום קיום התנאי
זה נהנה וזה לא חסר (ראה גם: דר בחצר חברו)
->אם הלה הביע התנגדות ב"ק כ: ציון ה הדר בחצר חבירו שלא מדעתו
->אם הנהנה גילה דעתו שמוכן לשלם ב"ק כ: ציון ה הדר בחצר חבירו שלא מדעתו
->אם הנהנה חיסר פחות מערך ההנאה ב"ק כ: ציון ה הדר בחצר חבירו שלא מדעתו; ב"ק קטז. ציון ג גובה התשלום למציל כשמבטלו ממלאכתו
->אם יש קצת חסרון, כגון שחרוריתא דאשייתא ב"מ ל: ציון י פסקה ד נטילת שכר על השבת אבידה
זהב
->האם הוא יכול לקנות בתורת דמים (תמורה) ב"מ מה: ציון א אין מטבע נעשה חליפין
->האם הוא נחשב מטבע או פרי
->->בזמן התלמוד או בזמן הזה ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->במקום שרגילים לקנות מטלטלין בזהב ובמקום שאין רגילים ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->לענין הלוואה בריבית ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->לענין חילול מעשר שני ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->לענין קנייתו בחליפין ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->מצד עצמו או ביחס לכסף או לנחושת ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->האם הוא נחשב מטבע שאינו קונה בחליפין ב"מ מה: ציון א אין מטבע נעשה חליפין
->->בזמן התלמוד או בזמן הזה ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->ביחס לכסף ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר; ב"מ מד: ציון ב החלפת מעות כסף של מעשר שני בזהב
->->ביחס לפירות או לנחושת ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->->במקום שרגילים לקנות מטלטלין בזהב ובמקום שאין רגילים ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר
->הלווה דינר זהב על מנת להחזיר דינר זהב - האם נחשב ריבית ב"מ מד. ציון ה הגדרת הזהב כמטבע או כפרי למקח וממכר; ב"מ מד. ציון ו הגדרת הנחושת כמטבע או כפרי למקח וממכר; ב"מ מה. ציון א הלווה דינר זהב בדינר זהב וכיוצא בו לענין ריבית
->->במקום שנושאים בנותנים רק בזהב או גם בכסף ב"מ מה. ציון א הלווה דינר זהב בדינר זהב וכיוצא בו לענין ריבית
->חילול כסף מעשר שני או מטבעות נחושת של מ"ש על דינרי זהב ב"מ מד: ציון ב החלפת מעות כסף של מעשר שני בזהב
->->במעשר שני של דמאי ב"מ מד: ציון ב החלפת מעות כסף של מעשר שני בזהב
זהורית (ראה: פרה אדומה; שעיר המשתלח)
זוג (פעמון)
->שניטל ממנו הענבל
->->אחרי שנטמא - האם נטהרו הזוג והענבל שבת נח: ציון ב טומאת הזוג והענבל
->->האם הם מקבלים טומאה שבת נח: ציון ב טומאת הזוג והענבל
זוגות (אכילה ושתיה במנין זוגי)
->האם חוששים לזה בזה"ז פסחים קט. אחרי ציון ג דין "זוגות"
זוטו של ים (ראה: מציאה, האבודה מכל אדם)
זומר (בשבת)
->האם הוא חייב משום קוצר שבת קג. ציון ד המנכש, המקרסם, המזרד והתולש ושיעור החיוב
->->אם אינו צריך לעצים שבת עג: ציון ד הזומר וצריך לעצים חייב שתים; שבת קג. ציון ד המנכש, המקרסם, המזרד והתולש ושיעור החיוב
->האם יש להתרות בו משום זורע או משום נוטע שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->חיוב משום זורע או משום נוטע או משום שניהם שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->האם היא אב מלאכה או תולדה של נוטע או של זורע שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->הזומר וצריך לעצים שבת עג: ציון ד הזומר וצריך לעצים חייב שתים
->הזומר וזורע ביחד - האם הוא חייב אחת או שתיים שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
זונה (ראה גם: זנות)
->איסורה לבעלה (ראה: אשת איש)
->איסורה לכהן - איסור על האשה או על הכהן נדרים צ: ציון א אשת איש שאומרת שנטמאה
->->באשת כהן האומרת שנאנסה והוא אינו מאמין לה נדרים צ: ציון א אשת איש שאומרת שנטמאה
->הגדרתה סנהדרין כא. ציון ג דין פילגש
->החובה להתרחק מפתחה - ארבע אמות או יותר ע"ז יז. ציון א החובה להתרחק מפתח של זונה ועבודה זרה
זורה (בשבת)
->ביחס לבורר ומרקד
->->האם נחשבים אב מלאכה אחד לענין ההתראה והחיוב שבת עג: ציון י הזורה, הבורר והמרקד
->->הבדל ביניהם בסוגי האוכל והפסולת שהוא מפריש או באמצעי ההפרדה (ברוח, ביד או בכלי) שבת עג: ציון י הזורה, הבורר והמרקד
->בניפוח בפה ביצה יב: ציון ו מלילת מלילות ונפוח בשבת; ביצה יב: ציון ז דין ניפוח מלילות וקטניות ביום טוב
זורע (בשבת)
->אם לא כיסה את הזרעים שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->->בארץ ישראל שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->בהשקייה שבת פא: ציון ג צרור שעלו בו עשבים ועציץ נקוב - הגדרתם כקרקע
->בניכוש (ראה: מנכש)
->בשריית חיטים, שעורים או פשתן במים שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->בשריית כרשינים במים שבת קמ. ציון ז גדרי האיסור להפריד את הפסולת ע"י המים
->האם מועיל להתרות בו משום נוטע שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->האם מותר לשים במים זרעים שעומדים לאכילה סוכה מב. ציון ו נתינת הלולב במים בשבת ובחג
->האם מותר לשים ענפים במים שלא היו בהם קודם סוכה מב. ציון ו נתינת הלולב במים בשבת ובחג
->->האם מותר להוסיף מים סוכה מב. ציון ו נתינת הלולב במים בשבת ובחג
->הזורע וזומר או זורע ומרכיב או זורע ומבריך - האם חייב אחת או שתיים שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->חיובו - ע"י קליטה והשרשה שלאחר זמן או ע"י הנחת הזרעים באדמה שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->שיעור החיוב שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
->->בשורה זרעים במים שבת עג: ציון ב מלאכת זורע
זורק (בשבת)
->אם הזורק או אדם אחר עקרו ממקומם ותפסו את החפץ שבת ה. ציון ג הזורק חפץ ונח בידיו של אדם
->אם נח על ענף שאין בו ארבעה של אילן שעומד ברה"ר ויש בעיקרו ארבעה שבת ז: ציון ו נעץ קנה וזרק ונח על גביו
->אם קלט כלב את החפץ בפיו או נשרף בכבשן לפני שנח
->->אם התכוון לזרוק לפי הכלב או לכבשן שבת קב. ציון ה החיוב במכוון לזרוק לפי הכלב ולכבשן
->->אם התכוון לזרוק על גבי קנה שבת קב. ציון ה החיוב במכוון לזרוק לפי הכלב ולכבשן
->->בזורק מרשות לרשות או ארבע אמות ברה"ר שבת קב. ציון ה החיוב במכוון לזרוק לפי הכלב ולכבשן
->הזורק אוכל פחות מגרוגרת לבית טמא והצטרף עם אוכל אחר לשיעור קבלת טומאה שבת צא. ציון ה הזורק אוכל בפחות מגרוגרת וחשוב לענין טומאה
->->אם האוכל שהיה בבית הוא תרומה או חולין שבת צא. ציון ה הזורק אוכל בפחות מגרוגרת וחשוב לענין טומאה
->->אם הכניס אוכל בידו שבת צא. ציון ה הזורק אוכל בפחות מגרוגרת וחשוב לענין טומאה
->->אם זרק כזית או פחות או יותר, של תרומה או של חולין שבת צא. ציון ה הזורק אוכל בפחות מגרוגרת וחשוב לענין טומאה
->הזורק ארבע אמות ברה"ר אחת עם רה"ר אחרת שבת צז: ציון ה ארבע אמות שמצורפות בכמה רשויות
->->אם רה"י או כרמלית מפסיקה בין הרשויות
->->->האם היא מצטרפת להשלים ארבע אמות שבת צז: ציון ה ארבע אמות שמצורפות בכמה רשויות
->->->האם שתי רה"ר מצטרפות שבת פ. ציון ו צירוף הוצאות לשיעור המחייב ברשויות נפרדות; שבת צז: ציון ה ארבע אמות שמצורפות בכמה רשויות
->הזורק ארבע אמות ברה"ר ופגע במקום שהתכוון אלא שטעה במרחק ב"ק כו: ציון י נתכוין לזרוק שתים
->הזורק חוץ לארבע אמות ונח באוויר תוך שלשה טפחים והתגלגל חזרה לתוך ארבע אמות שבת ק. ציון ט הגזר המחייב בהנחה תוך שלושה
->הזורק חוץ לארבע אמות ונח שם על משהו והתגלגל חזרה לתוך ארבע אמות שבת ק. ציון ח הזורק לתוך ארבע והתגלגל החוצה
->הזורק חפץ ארבע אמות ברה"ר ונדבק בכותל שבת ק. ציון ג החיוב בזורק דבר שנדבק בכותל
->->אם יש ארבע אמות מצומצמות עד הכותל והחפץ ממעטם שבת ק. ציון ג החיוב בזורק דבר שנדבק בכותל
->הזורק חפץ ונדבק בצידה של לבינה המונחת ברה"ר שבת ז. ציון ה הזורק על דברים המונחים ברה"ר
->הזורק חפץ מרשות לרשות ועודנו קשור בחבל שבידו שבת צב. ציון א המוציא פירות בידו לרה"ר; שבת קב. ציון ב הזורק חפץ קשור בחבל ואוגדו בידו
->->אם יכול למשוך את החפץ אליו או לאו שבת קב. ציון ב הזורק חפץ קשור בחבל ואוגדו בידו
->->האם אסור מדרבנן שבת קב. ציון ב הזורק חפץ קשור בחבל ואוגדו בידו
->הזורק כזית תרומה לבית טהור שבת צא. ציון ה הזורק אוכל בפחות מגרוגרת וחשוב לענין טומאה
->הזורק כלי שנשאר בחלקו גבוה מעשרה טפחים שבת ק. ציון ג החיוב בזורק דבר שנדבק בכותל
->הזורק לתוך ארבע אמות ונתגלגל חוץ לארבע אמות ולא התכוון לזרוק מחוץ לארבע שבת ק. ציון ח הזורק לתוך ארבע והתגלגל החוצה
->הזורק מרה"י ועבר ארבע אמות ברה"ר - האם הוא חייב גם על העברה שבת צז: ציון ג המתכוון לזרוק שמונה וזרק ארבע ולהיפך
->הזורק מרה"י לרה"ר כלי בגודל רה"י שבת ח. ציון ב הזורק כוורת
->->אם הוא גבוה פחות מעשרה טפחים שבת ח. ציון ב הזורק כוורת
->->אם חלק מהכלי גבוה מעשרה טפחים שבת ח. ציון ב הזורק כוורת
->->כוורת שאינה בגודל רה"י
->->->אבל יש לה קרומיות של קנה המשלימות לשיעור שבת ח. ציון ב הזורק כוורת
->->->אם פניה כלפי מטה ועם עובי המחיצות יש שיעור רה"י שבת ח. ציון ב הזורק כוורת
->הזורק מרה"ר לרשות היחיד - קלוטה כמי שהונחה ב"מ יב. ציון ג קנין חצר באויר שאין סופו לנוח
->הזורק על דעת שינוח בכל מקום שהוא ונח על משהו בתוך ארבע אמות והתגלגל חוץ לד"א שבת ק. ציון ח הזורק לתוך ארבע והתגלגל החוצה
->->אם התכוון למקום שהתגלגל אליו שבת ק. ציון ח הזורק לתוך ארבע והתגלגל החוצה
->הזורק שתי אמות בשוגג, שתי אמות במזיד ושתי אמות בשוגג - האם הוא חייב חטאת שבת קב. ציון ג אינו חייב עד שיהיו תחילתו וסופו בשגגה
->החושב שהוא זורק ברה"י ונמצא רה"ר שבת קונטרס מלאכת מחשבת מתעסק, פרק א
->המתכוון לזרוק ארבע אמות וזרק שמונה שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר; שבת צז: ציון ג המתכוון לזרוק שמונה וזרק ארבע ולהיפך
->->אם חשב תחילה שינוח החפץ בכל מקום שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->המתכוון לזרוק במקום אחד וזרק למקום אחר שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->המתכוון לזרוק מרה"י לכרמלית
->->ועבר החפץ לרה"ר שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->->ונמצא שהוא רה"ר שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->המתכוון לזרוק מרה"י לרה"ר ונפל ברה"ר למקום שלא התכוון אליו שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->->אם התכוון לזרוק לכל מקום שברה"ר שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->המתכוון לזרוק שמונה אמות וזרק ארבע שבת ה. ציון ג הזורק חפץ ונח בידיו של אדם; שבת צב: אחרי ציון ג הלכות המיוחדות ללבלרי מלכות ומקבלי פתקים; שבת צז: ציון ג המתכוון לזרוק שמונה וזרק ארבע ולהיפך
->המתכוון לזרוק שתי אמות וזרק ארבע שבת עב: ציון א התכוון לחתוך את התלוש וחתך את המחובר; שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר; שבת קד: ציון ז המתכוון לכתוב אות אחת ועלו בידו שתים; שבת קונטרס מלאכת מחשבת מתעסק, פרק א
->->אם התכוון לזרוק למקום מסויים וחשב שהוא במרחק של שתי אמות ונמצא שהוא רחוק ארבע שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->מרה"י לרה"י דרך רה"ר
->->בין שלושה לעשרה טפחים צז. ציון א הזורק והמעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר
->->ונפל לרה"ר - האם נחשב שוגג או מתעסק קונטרס מלאכת מחשבת מתעסק, פרק ו
->->למטה משלושה טפחים צז. ציון א הזורק והמעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר
->->->האם צריך הנחה במקום שיש בו ארבעה על ארבעה טפחים או על גבי משהו ברה"ר צז. ציון א הזורק והמעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר
->->למעלה מעשרה טפחים ח. ציון ב הזורק כוורת
->->->אם רשויות היחיד הן של אדם אחד צז. ציון א הזורק והמעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר
->->->מדאורייתא ומדרבנן צז. ציון א הזורק והמעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר
->מרה"ר ונח על נוף של אילן שעומד ברה"י ונופו נוטה לרה"ר שבת ז: ציון ו נעץ קנה וזרק ונח על גביו
->מרה"ר לרה"י ולא נח על מקום ארבעה שבת ז: ציון ו נעץ קנה וזרק ונח על גביו
->מרה"ר לרה"י כדי לקנות את החפץ בקנין חצר - האם הוא חייב שבת עג. ציון ב התכוון לזרוק שתים וזרק ארבע, לרה"י ונמצא רה"ר
->מרה"ר לרה"ר דרך רה"י
->->בסך הכל ארבע אמות ונח ברה"י - האם הוא חייב על ההכנסה מרה"ר לרה"י שבת צז: ציון ג המתכוון לזרוק שמונה וזרק ארבע ולהיפך
->->למטה משלושה טפחים שבת צז. ציון א הזורק והמעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר
זיזים וגזוזטראות
->איסורם בירושלים ב"ק פב: ציון ט איסור הוצאת זיזין וגזוזטראות בירושלים
->->אם אינם בולטים לרשות הרבים ב"ק פב: ציון ט איסור הוצאת זיזין וגזוזטראות בירושלים
->->אם הם סמוכים לקרקע ב"ק פב: ציון ט איסור הוצאת זיזין וגזוזטראות בירושלים
זילותא דבי דינא
->בב"ד שפסק שנכס שייך לפלוני, ואח"כ בא להוציאו מידו ב"מ ו: ציון ד פסקה ג תקפו כהן
זימון (בברכת המזון)
->אחד מהמסובים שיצא לשוק וקראו לו וזימנו עליו - מהיכן הוא מתחיל כשיברך לעצמו ברכות מו: ציון ב להיכן חוזר הממשיך בסעודה לאחר הזימון
->אמירת 'שהשמחה במעונו' (ראה: 'שהשמחה במעונו')
->את מי אפשר לצרף לזימון
->->עוברי עבירה ברכות מז: ציון ב צרוף עם הארץ לזימון
->->עם הארץ שאינו יודע לענות ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->->->גדר עם הארץ לענין זהברכות מז: ציון ב צרוף עם הארץ לזימון
->->->עמי הארץ האוכלים בפני עצמם ברכות מז: ציון ב צרוף עם הארץ לזימון
->->אנשים שלא בירכו "המוציא" יחד ברכות נ. ציון י צירוף של שתי חבורות לזימון
->->בני שתי חבורות שאינם יושבים יחד
->->->אם יושבים בבית אחד או בשני בתים ברכות נ. ציון י צירוף של שתי חבורות לזימון
->->מי שאכל רק ירקברכות מח. ציון ב איזו אכילה מצרפת
->->מי שרק שתה יין או מיםברכות מח. ציון ב איזו אכילה מצרפת
->->אחד או שניים מהמסובים שכבר בירכו ברכת המזון בשוגג או במזיד
->->->בשלשה או בעשרה ברכות נ. ציון ז צירוף לזימון של מי שכבר בירך
->->עבד ברכות מח. ציון א צרוף קטן לזימון
->->קטן
->->->בשלושה או בעשרהברכות מח. ציון א צרוף קטן לזימון
->->->יותר מקטן אחדברכות מח. ציון א צרוף קטן לזימון
->->שמש שאכל כזית ברכות מה. ציון ד צירוף שמש לזימון
->->->שניים שמסובים - האם השמש רשאי לאכול בלא רשותם כדי להצטרף לזימון ברכות מה. ציון מ אכילת השמש ללא רשות
->->מי שהתחיל לאכול אחרי ששני מסובים גמרו לאכול
->->->האם הוא יכול לזמן להם ברכות מז. ציון ז הצטרפות לזימון בסיום הסעודה
->בנשים
->->שאכלו לבד - חובה או רשותברכות מה. ציון ח זימון בנשים
->->צירופן לזימון של אנשים ברכות מה. ציון ח זימון בנשים
->האומר "הב לן ונברך" - האם מותר לו לאכול לפני שיברך ברכת המזון פסחים קג: ציון א הפסקה בסעודה
->האם ברכת הזימון כוללת את ברכת הזן ברכות מו. ציון ג עד היכן ברכת הזימון
->האם ועד כמה מחזרים אחרי זימון בעשרה ברכות נ. לפני ציון ו עד כמה מחזרים לזימון בעשרה
->האם זה חיוב מהתורה או מדרבנן
->->בשלשה או בעשרה ברכות מח: אחרי ציון א ברכת הזימון מהתורה או מדרבנן
->האם מזמנים אם כל המסובין ברכו כבר ברכת המזון מגילה כג: ציון ג פריסה על שמע בעשרה
->האם מי שלא אכל פת או שאכל פחות מכזית או שלא אכל יכול לזמן לאחרים ברכות מח. ציון ב איזו אכילה מצרפת
->האם קטנים מזמנים בפני עצמם ברכות מח. ציון א צרוף קטן לזימון
->הוצרך אחד מהמסובים לצאת - כמה מהברכה הוא חייב לשמועברכות מו. ציון ג עד היכן ברכת הזימון
->הפסקת אכילה כדי לזמן
->->המפסיק לאכול כדי להצטרף לזימון ורוצה לחזור ולאכול
->->->האם הוא צריך ליטול ידיו ולברך ברכת "המוציא" שוב ברכות מו. ציון ג עד היכן ברכת הזימון
->->->האם הוא צריך לברך ברכת המזון על מה שאכל עד אז ברכות מו. ציון ג עד היכן ברכת הזימון
->->->מהיכן הוא מתחיל לברך בסיום אכילתו, אם אכל אח"כ או לאו, והדין בשלושה שהפסיקו לשבעה ברכות מו: ציון ב להיכן חוזר הממשיך בסעודה לאחר הזימון
->->אם אחד או שניים מהשלושה סיימו לאכול - האם האחרים חייבים להפסיק את אכילתם כדי לזמן ברכות מה: ציון ו שלשה שהסבו לסעודה וסיימוה בנפרד
->->המפסיק לאכול כדי להצטרף לזימון - האם צריך להמתין עד סוף ברכת הזן ברכות מו. ציון ג עד היכן ברכת הזימון
->התחלקות חבורה שאכלה יחד לזמן בחבורות נפרדות
->->מחבורה של עשרה ברכות נ. ציון ו אימתי מותר להתחלק מחבורה של עשרה
->->מחבורה של עשריםברכות נ. ציון ט "ברב עם הדרת מלך" בזימון
->->מחבורה של שישה ברכות נ. ציון ט "ברב עם הדרת מלך" בזימון
->חיזור אחריו (ע"י צירוף אחרים)
->->שניים שאכלו - שיחזרו אחר שלישי ברכות מה. ציון מ אכילת השמש ללא רשות
->->פחות מעשרה שאכלו - שיחזרו להשלים לעשרה ברכות נ. לפני ציון ו עד כמה מחזרים לזימון בעשרה
->יצא אחד מהמסובים
->->האם מזמנים עמו ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->->->בשלושה או עשרה שאכלו יחד ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->->->אם יכול לשמוע אותם או אינו יכול ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->->->אם חזר או לא חזר ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->->האם היוצא יכול לברך ברכת המזון במקומו ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->->האם היוצא יצא ידי חובת זימון ע"י מה שזימנו עמו ברכות מה: ציון ג זימון כשאחד מבני החבורה יצא
->מי שאכל דבר שברכתו האחרונה "בורא נפשות" או מעין שלוש והצטרף לזימון - האם צריך לברך אחר כך "בורא נפשות" או מעין שלוש ברכות מח. ציון ב איזו אכילה מצרפת
->מי שלא אכל ושמע שאחרים מזמנים - מה יאמרברכות מה: ציון ח בא ומצאם מזמנים
->נוסחו
->->בשלושה או בעשרה ברכות מט: ציון ו נוסח ברכת הזימון
->->"נברך" ברכות מט: ציון ו נוסח ברכת הזימון
->->"לאלהינו" ברכות מט: ציון ו נוסח ברכת הזימון
->->"על המזון שאכלנו" ברכות מט: ציון ו נוסח ברכת הזימון
->->"ובטובו חיינו" ברכות מט: ציון ו נוסח ברכת הזימון
->->האם מזכירים בו שם ומלכות ברכות נד. לפני ציון ב נוסח ברכות הראיה
->->מה אומר המזמן אחרי "ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו" ברכות מו: ציון ב להיכן חוזר הממשיך בסעודה לאחר הזימון
->על פירות ברכות מג. ציון א הסבה ביין ובשאר דברים
->צירוף אבל (ראה: אבל)
->צירוף לזימון מכות ו: ציון א צירוף כתות עדים על ידי ראיה
->צירוף לזימון על ידי ראייה פסחים פה: ציון ו העומדים בחוץ וצירופם לתפילה
->צירוף נשים לזימון מגילה ד. ציון א חיוב נשים בקריאת המגילה
->שיעור האכילה
->->לחייב בזימון ברכות מה. ציון ט שיעור האכילה המחייב ברכת המזון; ברכות מח. ציון ב איזו אכילה מצרפת; ברכות נ. ציון כ הגדרים של שלושה שאכלו כאחד, שחייבים בזימון
->->להצטרף לזימון ברכות מה. ציון ט שיעור האכילה המחייב ברכת המזון
->->לזמן ולהוציא ידי חובה ברכות מה. ציון ט שיעור האכילה המחייב ברכת המזון
->שלשה אנשים שבאו משלש חבורות
->->מתי רשאים לעזוב את חבורותיהם ולזמן יחדברכות נ. ציון מ צירוף לזימון של שלשה משלש חבורות
->->->רשות או חובהברכות נ. ציון מ צירוף לזימון של שלשה משלש חבורות
->->האם הם רשאים להתחלק שובברכות נ. ציון מ צירוף לזימון של שלשה משלש חבורות
->->איך יזמנו אלו שנשארו במקומם ברכות נ. ציון מ צירוף לזימון של שלשה משלש חבורות
זימון לדין
->ביום המיועד לדין סנהדרין ח. ציון ו זימון לדין בשם שלושה
->בשם המומחה שבשלשת הדיינים סנהדרין ח. ציון ו זימון לדין בשם שלושה
->בשמו של מומחה לרבים סנהדרין ח. ציון ו זימון לדין בשם שלושה
זימון מוקצה (ראה: מוקצה ביו"ט)
זיקה (של יבמה ליבם)
->לענין הפרת נדרים, ביבם אחד או בשניים נדרים עד. ציון א הפרת נדרי שומרת יבם
זית; זיתים
->אינם מקבלים טומאה אם הם קשים ומניבים פחות מארבעה קבים שמן לכור ב"מ קה. ציון ח פריצי זיתים וענבים
->->אם ראויים לאכילה או לא ב"מ קה. ציון ח פריצי זיתים וענבים
->->אם ראויים לאכילה רק יחד עם אוכל אחר ב"מ קה. ציון ח פריצי זיתים וענבים
->->אם ראויים לאכילה רק ע"י הדחק ב"מ קה. ציון ח פריצי זיתים וענבים
->->לפני שהטעין עליהם את הקורה או אח"כ ב"מ קה. ציון ח פריצי זיתים וענבים
->אכילתו גורמת לשכחה (ראה: לימוד תורה)
->השלב הקובע בהם לעונת המעשרות ולשביעית ר"ה יב: ציון ו השלבים הקובעים בגדולי קרקע להלכותיהם
->השלב הקובע בהם לקביעת שנת המעשר ר"ה יב: ציון ו השלבים הקובעים בגדולי קרקע להלכותיהם; ר"ה טו: ציון ב קביעת שנות המעשר שביעית בפירות האילן
->מאיזה שלב בגידולו ברכתו בורא פרי העץ
->->האם ואיזו ברכה מברכים לפני זה ברכות לו: ציון ו מאימתי מברכים על הפרי בורא פרי העץ
->ממתי מותר לאכלם בשביעית, שאין בכך משום הפסד ר"ה יב: ציון ו השלבים הקובעים בגדולי קרקע להלכותיהם
->קטימת ענף מעץ זית של אחר ב"ק פא. ציון ח קטימת ענפים מעצי חבירו
זכוכית
->הגעלת כלי זכוכיתברכות כה: ציון מ ההרחקה מגרף של רעי ומעביט של מי רגלים
->טומאת כלי זכוכית
->->אם ניקב וסתמו באבר
->->->האם הוא חוזר לטומאה הישנה שבת טו: ציון ד טומאת כלי זכוכית
->->->האם הוא מקבל טומאה חדשה מדאורייתא או מדרבנן שבת טו: ציון ד טומאת כלי זכוכית
->->האם שורפים קדשים ותרומה על טומאתו שבת טו: ציון ד טומאת כלי זכוכית
->->טהרתו ע"י טבילה שבת טו: ציון ד טומאת כלי זכוכית
->->מאווירו או מגבו שבת טו: ציון ד טומאת כלי זכוכית
->ניפוח כלי זכוכית בשבת - האם הוא חייב משום בונה או משום מכה בפטיש או משום שניהם שבת עה: ציון ז החיוב במנפח כלי זכוכית
זכות קדימה במעבר
->אם אחד קרוב ואחד רחוק סנהדרין לב: ציון ג מתן זכות קדימה במעבר
->אם אחד טעון ואחד אינו טעון סנהדרין לב: ציון ג מתן זכות קדימה במעבר
זכייה
->המזכה חפץ לאחר ע"י בנו
->->גדול או קטן ב"מ יב. ציון ד מציאת בנו או בתו
->->שסמוך על שלחן אביו או אינו סמוך ב"מ יב. ציון ד מציאת בנו או בתו
->מדוע אין אומרים "זכייה מטעם שליחות" בתופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים ב"מ י. ציון א התופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים
זכין לאדם שלא בפניו
->בגוזל ע"מ לשלם יותר מערך הדבר הנגזל ב"ק ס: אחרי ציון א נטילת דבר ללא רשות ע"מ שישלם
זמירה (ראה: זומר)
זמן בית דין (נתינת ארכה לנתבע)
->להביא עדים לטענתו שהשטר מזויף ב"ק קיב: ציון ח פסקאות א-ב עיכובים בתשלום
->->אם נראה לדיינים שאין ממש בדבריו ב"ק קיב: ציון ח פסקאות א-ב עיכובים בתשלום
->להרחקת נזקים, אם יש נזק מיידי או אין ב"מ קיח. ציון ה זמן בית דין - שלושים יום
->להשיג כסף לשלם
->->אם נקבע להלוואה מועד פרעון או לא ב"ק קיב: ציון ח פסקה ב עיכובים בתשלום
->->במזיק ב"ק צא. ציון ל נתינת זמן לחבלות
->->->בצער ובבושת ב"ק צא. ציון ל נתינת זמן לחבלות
->לחובל, להביא עדים על תביעות שיש לו על הנחבל ב"ק מו: ציון ב אין נזקקין אלא לתובע תחילה
->לפרעון חוב ב"מ קיח. ציון ה זמן בית דין - שלושים יום
זמר
->קריאת פסוק מהתנ"ך כמין זמר סנהדרין קא. לפני ציון א קריאת שיר השירים כמין זמר וקריאת פסוק בבית משתאות
->->פסוק של שיר השירים סנהדרין קא. לפני ציון א קריאת שיר השירים כמין זמר וקריאת פסוק בבית משתאות
->->בשבת או בברית מילה סנהדרין קא. לפני ציון א קריאת שיר השירים כמין זמר וקריאת פסוק בבית משתאות
זנגביל
->האם נוהג בו ערלה ברכות לו: ציון ט חיוב פלפלין וזנגביל בערלה
->הברכה עליו - יבש או לח או מרוקח ברכות לו: ציון ט הברכה על פלפלין וזנגביל
זנות (ראה גם: זונה)
->איסור אשת כהן שנאנסה (ראה: כהן)
->איסור מסירת בת לזנות סנהדרין עו. ציון ב איסור מסירת הבת לזנות
->אשת איש שזינתה - איסורה לבועל (ראה: בועל)
->אשת איש שזינתה - האם מפסידה את בלאותיה הקיימים כתובות קא. ציון ח דין בלאות קיימים באשה שזינתה
->->בנכסי מלוג או בנכסי צאן ברזל כתובות קא. ציון ח דין בלאות קיימים באשה שזינתה
->אשת איש שזינתה - האם מפסידה סחורה או מעות קיימים כתובות קא. ציון ח דין בלאות קיימים באשה שזינתה
->אשת איש שזינתה מרצון - איסורה לבעלה
->->ארוסה שנתעברה וטוענת שמהארוס התעברה והוא מכחיש אותה
->->->אם נישאת לכהן - האם תצא כתובות יג: ציון ד נאמנות האשה כשהיא מוכחשת
->->->האם הוולד כשר או ספק ממזר כתובות יג: ציון ד נאמנות האשה כשהיא מוכחשת
->->->האם היא אסורה לארוס כתובות יג: ציון ד נאמנות האשה כשהיא מוכחשת
->->בקטנה - האם פיתוי קטנה נחשב אונס כתובות ט. ציון ב טענת בתולים שאוסרת - בספק אחד
->->האם היא נאמנת לומר שנאנסה
->->->אם בעלה מאמין לה או לא כתובות ט. ציון ב טענת בתולים שאוסרת - בספק אחד
->->->אם היא מעוברת מאחר או לא כתובות ט. ציון ב טענת בתולים שאוסרת - בספק אחד
->->->האם העובר כשר כתובות ט. ציון ב טענת בתולים שאוסרת - בספק אחד
->אשת איש שזינתה
->->האם הילדים כשרים לקהל ולכהן סוטה כז. ציון א האשה שיצאה עליה קול שזינתה - הדין שלה ושל ילדיה; סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם הבעל חולה או זקן סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם היא טוענת שהתעברה מאחר סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם היא מפקירה את עצמה לכל סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם היא פרוצה אבל מסתירה את מעשיה סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם היא פרוצה ביותר סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם זינתה בנישואיה או לפני הנשואין סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->->אם יש עליה עדי כיעור סוטה כז. ציון א רוב בעילות אחר הבעל
->->איסורה לבועל (ראה: בועל)
->->איסורה לבעל (ראה: קינוי וסתירה)
->אשת איש שיש קול שזינתה (ראה: קול)
->אשת איש שנבעלה לאחר, תחילתה באונס וסופה ברצון - האם נאסרת על בעלה כתובות לט. ציון ה תשלום צער באונס ומפתה
->אשת איש שנבעלה לגוי מחמת פחד שיהרגנה - האם היא נחשבת כאנוסה ומותרת לבעלה כתובות כו: ציון ג אשה שנחבשה בידי גוים
->בעילת פנויה דרך זנות - האם אסורה מהתורה כתובות כז: ציון י הרחקת מגורי המגרש מגרושתו
->מהי ביאת זנות סנהדרין עו. ציון ב איסור מסירת הבת לזנות
->->באשה שמייחדת עצמה לזנות לכל אדם סנהדרין עו. ציון ב איסור מסירת הבת לזנות
->ספק זנות (ראה: סוטה; קינוי וסתירה)
->שומרת יבם שזינתה (ראה: שומרת יבם)
זקיפה (ראה: כריעה)
זקיפים
->העמדתם במלחמה מאחורי הלוחמים ולפני הלוחמים סוטה מד. ציון ז העמדת זקיפין במלחמה
זקן
->האם די שיהיו בעיר מקלט שני זקנים שאינם ב"ד מכות י: ציון ו עיר שאין בה זקנים
->האם הוא כשר לסנהדרין מלבד בדיני נפשות הוריות ד: ציון ה הרכב בית הדין שהוראתם מחייבת קרבן קהל
->->אם אין לו בנים הוריות ד: ציון ה הרכב בית הדין שהוראתם מחייבת קרבן קהל
->->אם אינו ראוי להוליד הוריות ד: ציון ה הרכב בית הדין שהוראתם מחייבת קרבן קהל
->->לכתחילה ובדיעבד הוריות ד: ציון ה הרכב בית הדין שהוראתם מחייבת קרבן קהל
->האם מותר להשיא לו בת סנהדרין עו. ציון ג המשיא בתו לזקן
->->מיהו זקן לענין זה סנהדרין עו. ציון ג המשיא בתו לזקן
->->אם הסכימה סנהדרין עו. ציון ג המשיא בתו לזקן
->הגדרת הזקן שפסול לסנהדרין סנהדרין לו: ציון ג זקן, סריס ומי שאין לו בנים פסולים לסנהדרין
->זקני העיר הדרושים בעריפת עגלה
->->מי הם סנהדרין יג: ציון ב סמיכה על פר העלם של ציבור
->->מספרם סנהדרין יג: ציון ב סמיכה על פר העלם של ציבור
->חיוב פר העלם דבר אם זקן השתתף בהוראת ב"ד להתיר (ראה: פר העלם דבר)
->כיבודו
->->בזקן גוי, מדאורייתא או מדרבנן קידושין לג. ציון ט קימה והידור מפני זקני גויים
->->גדר זקן (מופלג בזיקנה) שחייבים לעמוד לפניו קידושין לב: ציון ג מצות "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן"
->->עמידה בפניו במקומות מטונפים קידושין לב: ציון ד קימה והידור בבית הכסא ובבית המרחץ
זקן ואינה לפי כבודו
->בפריקה וטעינה ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו
->->אם בעל הבהמה יכול להשיג פועלים או אינו יכול ב"מ ל: ציון ד הפטור מפריקה לזקן ואינה לפי כבודו
->->באדם שהוא מכובד ואינו ת"ח ב"מ ל: ציון ד הפטור מפריקה לזקן ואינה לפי כבודו
->->בתלמיד חכם ב"מ ל: ציון ד הפטור מפריקה לזקן ואינה לפי כבודו
->->האם יעזור לפנים משורת הדין ב"מ ל: ציון ו עזרה לפנים משורת הדין
->פטור מהשבת אבידה
->->אם דרכו להחזיר בשדה ולא בעיר ומצא בשדה ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו; ב"מ ל: ציון א דרכו להחזיר בשדה ולא בעיר
->->->אם התחיל בהשבתה בשדה ב"מ ל: ציון א דרכו להחזיר בשדה ולא בעיר
->->->בבהמה או בכלי ב"מ ל: ציון א דרכו להחזיר בשדה ולא בעיר
->->->בתלמיד חכם או באדם שהוא מכובד מסיבה אחרת ב"מ ל: ציון א דרכו להחזיר בשדה ולא בעיר
->->->האם חייב להחזיר עד העיר או רק עד סוף השדה או שפטור לגמרי ב"מ ל: ציון א דרכו להחזיר בשדה ולא בעיר
->->אם הכיש את הבהמה במטרה להשיבה או למטרה אחרת ב"מ ל: ציון א זקן ואינה לפי כבודו שהתחיל במצוה
->->אם התחיל להשיב כלי שאבד ב"מ ל: ציון א זקן ואינה לפי כבודו שהתחיל במצוה
->->בזקן מכובד ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו
->->בעשיר מכובד ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו
->->בתלמיד חכם ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו
->->האם ישיב לפנים משורת הדין ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו; ב"מ ל: ציון ו עזרה לפנים משורת הדין
->->->בתלמיד חכם או באדם שהוא מכובד מסיבה אחרת ב"מ ל: ציון ו עזרה לפנים משורת הדין
->->->כשאחרים רואים או כשאין רואים ב"מ ל: ציון ו עזרה לפנים משורת הדין
->->כל אדם שאין דרכו ליטול לפי הרגשתו ב"מ ל. ציון ל זקן ואינה לפי כבודו
זקן ממרא
->ממתי חכם נקרא זקן ממרא סנהדרין פו: ציון כ זקן ממרא
->מקום המחלוקת בין החכמים, לענין חיוב זקן ממרא סנהדרין פז. ציון ב המקום גורם בדין זקן ממרא
->אם לא היתה התראה סנהדרין פח: ציון ט התראה בזקן ממרא
->באיזו מחלוקת נעשה זקן ממרא סנהדרין פז. ציון ג באיזו מחלוקת נעשה זקן ממרא
->->אם הוא מחמיר סנהדרין פז. ציון ג באיזו מחלוקת נעשה זקן ממרא
->->במחלוקת בגזירה דרבנן סנהדרין פז. ציון ג באיזו מחלוקת נעשה זקן ממרא
->->במחלוקת בענין ספק אם קדם השיער הלבן לבהרת סנהדרין פז: ציון ה הטומאה בספק קדימת שיער או בהרת
זקנה
->שהיא סוטה - האם משקים אותה סוטה כו. ציון ג דיני סוטה באשה שאינה ראויה ללדת
->->אם יש לבעל אשה אחרת הראויה ללדת סוטה כו. ציון ג דיני סוטה באשה שאינה ראויה ללדת
->->אם יש לבעל אשה אחרת ובנים סוטה כו. ציון ג דיני סוטה באשה שאינה ראויה ללדת
->->אם נשאה כשהיתה זקנה או כשהיתה צעירה סוטה כו. ציון ג דיני סוטה באשה שאינה ראויה ללדת
זר
->בהדלקת המנורה
->->האם חייב מיתה יומא כד: לפני ציון א זר בהדלקת המנורה
->->האם רשאי לכתחילה יומא כד: לפני ציון א זר בהדלקת המנורה
->המשמש במקדש סנהדרין סז. ציון א מסית מדיח ונביא
->עבודת סילוק מחוץ להיכל - האם חייב מיתה עליה יומא כד. ציון ג זר בדישון המזבח
->שהוציא את הדשן - האם חייב מיתה או מלקות יומא כד. ציון ג זר בדישון המזבח
->שהזה בעולת העוף יומא כד: אחרי ציון א זר במיצוי דם העוף
->שהצית את האש במערכה - חיוב מיתה יומא כד: לפני ציון א זר בהדלקת המנורה
->שהקטיר דבר פסול - חיוב מיתה
->->דבר שאם עלה ירד יומא כד: לפני ציון ב זר שהקטיר דבר פסול
->->דבר שאם עלה לא ירד יומא כד: לפני ציון ב זר שהקטיר דבר פסול
->שחיטת קרבן - האם כשרה בזר לכתחילה יומא מב. ציון ד שחיטת פרה אדומה בזר
->שמיצה בחטאת העוף או בעולת העוף - חיוב מיתה יומא כד: אחרי ציון א זר במיצוי דם העוף
->שסידר את המערכה - חיוב מיתה יומא מה. ציון ג מערכה שלישית שבכל יום
->->על סידור מערכה שלישית יומא מה. ציון ג מערכה שלישית שבכל יום
->שסידר שני גזירי עצים - האם חייב מיתה יומא כד: ציון א זר בסידור שני גזירי עצים
->שעשה עבודה שאינה תמה יומא כד. ציון ג זר בדישון המזבח; יומא כד: לפני ציון א זר בהדלקת המנורה
->שתרם את הדשן - האם חייב מיתה יומא כד. ציון ג זר בדישון המזבח
זרוע לחיים וקיבה
->הולכתם לכהן ביו"ט ביצה יב: ציון ב הולכת תרומה, חלה ומתנות לכהן ביום טוב
->הפרשתם ביו"ט מבהמה שנשחטה ביו"ט או בערב יו"ט ביצה יב: ציון ב הולכת תרומה, חלה ומתנות לכהן ביום טוב
זריזין מקדימין למצוות
->האם הוא חיוב גמור חגיגה ז. אחרי ציון ט מצוה להקדים בהקרבת קרבן ראייה
->האם זו מידת חסידות או חיוב גמור פסחים ד. ציון ו זריזין מקדימין למצוות
->הגדרת מידת הזריזות בזמן פסחים ד. ציון ו זריזין מקדימין למצוות
זריעה (ראה: זורע)
זריקה (ראה: זורק)
זרת
->שיעורו שבת קה: ציון ג שיעור החיוב במלבן, מנפץ, צובע, טווה ואורג
->->לענין מלאכות מלבן, מנפץ, צובע, טווה ואורג בשבת שבת קה: ציון ג שיעור החיוב במלבן, מנפץ, צובע, טווה ואורג

מכון הלכה ברורה
ירושלים ת"ד 6275

פרטים נוספים
בטל' 026521259
פקס 026537516

ראשי | מידע | השיטה | פרסומים | דוגמא | תרומות | הסכמות | גלרית תמונות | מערכי שיעור
ספריה וירטואלית | הלכות פסח | הלכות חנוכה | מפתח לרמב"ם | נושאי הבירורים | פרשת השבוע
דף יומי | מצגות | מפתח לאגדות | מאגרי מידע | תקוני טעויות דפוס | כתוב אלינו

HOME | ABOUT HALACHA BRURA | THE TECHNIQUE | EXAMPLE | RARE BOOK SERVICE
PUBLICATIONS | DONATIONS | ENDORSEMENTS (HASKAMOT) | WEEKLY PARSHA | CONTACT US